Nehezen halad az önkormányzati bankszámlák államosítása.
Tavaly májusban még úgy volt, hogy január 1-jén indul a kincstári számlavezető rendszer (KSZR) – a Magyar Államkincstár legalábbis akkor még így nyilatkozott lapunknak. „Jelenleg az első ütem bevezetését megelőző tesztidőszak zajlik, a KSZR komplexitása okán ezen időszak lezárását követően tervezhető annak éles tranzakciókkal történő használatbavétele” – mondták májusban, és most, nyolc hónappal később is szó szerint ugyanígy jellemezte a helyzetet a kincstár a megkeresésünkre. A KSZR-t egyébként hat intézmény teszteli, ezek pénzforgalmát éles pilotüzemben bonyolítja le a rendszer, amelynek fejlesztése, paraméterezése, tesztelése a kincstár közlése szerint folyamatosan zajlik.
Mivel a rendszer nem működik még élesben, nem kezdték meg az önkormányzati számlák átvételét a bankoktól. „Speciális adottságok” alapján persze a kincstár jelenleg is tudja vezetni és kezelni az önkormányzatok pénzforgalmi számláit, a települések által igénybe vett banki szolgáltatások nyújtására viszont csak korlátozottan képes. Ennek megfelelően csak néhány önkormányzati számla van az intézménynél, jelenleg 19 megyei és két települési önkormányzat használja a kincstár rendszerét. Májusban 19 megyei és egyetlenegy helyi önkormányzat vezetett számlát az állami intézménynél.
A települések számláinak államosításával kapcsolatos tervek időről időre felvetődnek, legutóbb akkor kaptak lendületet, amikor 2015 tavaszán a Buda-Cash csődje nyomán 84 önkormányzat 2 milliárd forintnyi betétje fagyott be a DRB csoport bankjaiban. A kincstárnál tervezett multidevizás, értéknapos elszámolást lehetővé tevő számlavezető rendszer fejlesztése azonban a jelek szerint a tervezettnél lassabban halad. 2015-ben még arról volt szó, hogy már 2016-ban bevezetik, majd 2017 elejére tolták ki a startot. Arra a kérdésre, hogy mikorra csúszik a tényleges indulás, lapzártáig nem válaszolt a kincstár.
A legnagyobb probléma nyilván az, hogy ha át akarja venni az önkormányzati számlákat az állami intézmény, akkor a bankokéhoz hasonló szolgáltatásokat kell nyújtania, ehhez pedig számos fejlesztésre van szükség. Nem csak a szolgáltatásokban van elmaradás, a bankokkal ellentétben hitelezést és betétgyűjtést sem végez a kincstár. Maguknak a helyi önkormányzatoknak egyébként viszonylag kevés hitelük van, a Magyar Nemzeti Bank statisztikái szerint a 40 milliárd forintot sem éri el, a betétállományuk lényegesen nagyobb, a helyi adóbefizetések szezonalitásától függően 400–700 milliárd forint között ingadozik.
A bankoknak persze valószínűleg nem a hitelek és a betétek miatt fájnaelsősorban a helyi önkormányzati ügyfelek elvesztése. A jelenlegi alacsony kamatkörnyezetben a hiteleken nem sokat nyerhetnek, az igazi bevételt inkább a jutalékok hozhatják nekik. Az önkormányzatok viszonylag sok pénzt hagynak a bankoknál a pénzek mozgatása, az utalások révén, ami egyes települések honlapján a részletes költségvetésekből is kiolvasható. Ezek alapján például a 28 ezres lélekszámú Budaörs 2015-ben eredetileg 16 millió forintot szánt csak bankköltségekre, de az apró, mindössze 716 lakosú Lipóton is 50 ezer forintot különítettek el erre tavaly.
A kincstár azonban egyelőre nemcsak a számlavezetésben, hanem egyéb szolgáltatások terén sem versenyezhet a bankokkal. A hitelintézetek ugyanis nem csupán a különféle pénzforgalmi szolgáltatásokban segítik a településeket, szükség esetén tanácsokat adnak a különféle pályázatoknál, kártyás szolgáltatásokat, kártyás, treasury- vagy faktoringszolgáltatást is kínálnak az önkormányzatoknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.