A hazai szabályozás mindeddig meglehetősen mostohán bánt ezzel a területtel, holott más országokban számtalan helyen lehet alkalmazni az ilyen plasztikokat: előre feltölthető kártyákat adhatunk a gyermekünknek, ilyen plasztikokkal utazhatunk a nyaralásra, vagy vásárolhatunk az interneten, biztonságban tudva a számlán tárolt többi megtakarításunkat. Számos országban a szociális juttatásokat is feltölthető kártyára helyezik az önkormányzatok, mivel így biztosítható helyes célokra történő elköltésük: bankkártyáról lévén szó, a kibocsátó előírhatja például, hogy a kártyákkal csak élelmiszer-kiskereskedelmi egységekben lehessen fizetni. (A bankkártya-elfogadó helyek tevékenységi kóddal rendelkeznek, ezek alapján szűrhető a felhasználás.)[caption id="" align="alignleft" width="600"] Kép: MW[/caption]
A mostani törvényjavaslatig az előre feltöltött bankkártyák esetében rendkívül szigorú ügyfél-azonosítást írt elő a szabályozás. A hazai piacon sokáig az OTP próbálkozott prepaid bankkártyák kibocsátásával, de az egyebek mellett születésnapra, házasságkötésre adható Meglepetés kártya használhatóságát nagyban korlátozta, hogy az ajándékozónak és az ajándékozottnak is be kellett mennie azonosításra a bankba.
A korábbi évekig a bankkártyák egyértelmű hátrányban voltak a kereskedő cégekkel szemben, amelyek árulhattak előre feltöltött, szabadon átruházható ajándékkártyákat. Hasonló elvek alapján – hivatalosan utalványként – működtek korábban a fesztiválok készpénzmentesítését szolgáló megoldások. Az uniós jogharmonizáció jegyében 2015-től már lehetőség nyílt arra, hogy cégek e-money szolgáltatóként jegyeztessék be magukat, s az így kiadott plasztikokkal ne csak bizonyos elfogadóknál – például a fesztiválok területén –, hanem bármely más bankkártya-elfogadó helyen fizethessenek tulajdonosaik.
A mostani szabályozással a pénzintézeti jogosítvánnyal rendelkező bankok számára is lehetővé válik, hogy prepaid bankkártyákat bocsáthassanak ki, ráadásul a szabályozás értelmében a felhasználóknak egyszerűsített azonosítás után van lehetőségük a plasztikokat használni. Ennek feltétele az, hogy az elektronikus pénzt csak Magyarországon s csak áruk és szolgáltatások megvásárlására lehet felhasználni, és az is, hogy a kártyára maximum havi 65 ezer forint tölthető fel, de ez az érték annak maximuma is, amennyi pénz lehet a készpénz-helyettesítő fizetési eszközön. A szabályozás tiltja, hogy elektronikus pénzzel egy másik ilyen plasztikot töltsenek fel. A szolgáltatók kötelesek teljes körű ügyfél-ellenőrzést végezni, ha prepaid kártyákkal a készpénzfelvételt is lehetővé teszi a kibocsátó (ha annak összege meghaladja a 25 ezer forintot. Ilyen esetekben a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványt kell kérni, és rögzíteni kell az adatokat.
Bár az új szabályozással széles körű felhasználási lehetőségek nyílnak a prepaid bankkártyák előtt, ám a külföldi használat tilalma nemcsak az utazási kártya funkciót gátolja, hanem a biztonságos fizetési mód internetes kereskedelemben való elterjedését is, hiszen számos webáruház külföldi internetes elfogadóhelyen keresztül szolgáltat Magyarországon. Ugyanebből az okból megfontolandó, hogy a havi 65 ezer forintos limit helyett a hatályos évi 650 ezer forintos költésben legyen maximálva a prepaid plasztikok könnyített azonosítás melletti használata.
Nagy László Nándor Kép: MW -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.