Az egyérintéses mobilfizetés az egyik olyan innováció, amelynek meghatározó szerepe lehet a fizetési forgalomhoz kapcsolódó szolgáltatásokban. Milyen gyorsan terjedhet ez a megoldás Magyarországon?
– A kilátások szempontjából mindenképpen biztató az a gyors fejlődés, amely az elmúlt években az egyérintéses kártyás fizetéseknél történt Magyarországon: a jegybank adatai szerint tavaly már a vásárlási tranzakciók többségét ilyen módon hajtották végre. Emellett az emberek egyre több időt töltenek a mobiltelefonjukkal, és gyakorlatilag elképzelhetetlen, hogy bárki akár csak néhány órát eltöltsön a készüléke nélkül. A technológiai háttér is adott, hiszen a POS-termináloknak már több mint a háromnegyede alkalmas egyérintéses műveletek végrehajtására. Természetesen, mint minden innováció, az egyérintéses mobilfizetés elterjedéséhez is idő kell, de gyors ütemű fejlődésre számítunk.
Banki és ügyféloldalról milyen fejlesztési igénnyel jár az új fizetési megoldás bevezetése?
– A bankoknak természetesen végre kell hajtaniuk a szükséges informatikai fejlesztéseket: ez lehet a meglévő mobiltelefonos alkalmazásuk fejlesztése, vagy egy teljesen új kidolgozása is. Ebben a munkában a Mastercard minden szükséges támogatást meg tud adni a pénzügyi szolgáltatóknak. Az ügyfeleknek pedig nincs más dolguk, mint telepíteni az alkalmazást és regisztrálni, és már használhatják is a szolgáltatást.
Mennyire biztonságos ez a megoldás?
– Az új generációs mobilfizetés ugyanolyan biztonságos, mintha a bankkártyánkkal fizetnénk, sőt fontos elmondani, hogy az okostelefonon nem tárolódik fizikai kártyaadat. A fizikai kártyaszám helyett egy virtuális kártyaszámot használunk a fizetési műveletekben. Ha pedig bármilyen rendellenes fizetést érzékelünk, a már megszokott módon le tudjuk tiltani a bankkártyát a bankunknál.
[caption id="" align="alignleft" width="690"] Eölyüs Endre. Fotó: Vémi Zoltán[/caption]
A mobiltelefonos fizetés lehetősége önmagában elég vonzóvá teszi a szolgáltatást?
– Nagyon széles azoknak a szolgáltatásoknak a köre, amelyekkel ki lehet egészíteni a megoldást, a hűségprogramoktól kezdve a parkoláson át az útdíjfizetésig. Ám a tapasztalatok szerint az sem jó, ha túl sok a lehetőség, egész egyszerűen azért, mert a felhasználó elvész az alkalmazások tengerében, tehát meg kell találni az optimumot. A lényeg, hogy az ügyfélélmény minél teljesebb legyen. Ha ez adott, akkor sikeres lesz a szolgáltatás.
A siker azt jelenti, hogy már az idén több tízezer okostelefon alkalmassá válhat az egyérintéses fizetési tranzakciók lebonyolítására?
– Számszerű becslésekbe még túl bátor vállalás lenne bocsátkozni, hiszen a folyamatnak még az elején tartunk Magyarországon – és azt lehet mondani, hogy az egész világon is. Magyarország ugyanakkor az élen jár az innovatív fizetési megoldások bevezetésében, az érintőkártyákat is gyorsan megszerették a felhasználók. A 2016-os digitalizációs kutatásunk szerint pedig már a magyarok 88 százaléka rendelkezik okostelefonnal, az ilyen készülékek széles körű elterjedtsége is arra utal, hogy a felhasználók készen állnak az új generációs mobilfizetésre.
B. M. T. Eölyüs Endre. Fotó: Vémi Zoltán -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.