BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Meredeken csökkent a panaszok száma

A jegybankhoz tavaly 37,5 ezer ügyfélszolgálati megkeresés, illetve 3700 fogyasztóvédelmi panasz érkezett, 302 fogyasztóvédelmi vizsgálatot folytattak le, ebből 273-ban állapítottak meg jogszabálysértést, amelyek miatt 258,3 millió forint bírságot szabtak ki.

A 2016-os évben a lakáshitelek kamatkockázata, a fogyasztási hitelek teljes hiteldíjmutatón (thm-en) kívüli költségei, a biztosítási szektorban a félreértékesítések és a kötelező felelősségbiztosítási (kgfb) szerződésekhez kapcsolódó tájékoztatások álltak a Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi tevékenységének fókuszában. A jegybank emellett kiemelten vizsgálta az elszámolás, forintosítás végrehajtását és a tőkepiaci szereplők tájékoztatási kötelezettségeinek betartását is – mondta el Freisleben Vilmos, a Magyar Nemzeti Bank igazgatója a jegybank szerdai sajtótájékoztatóján, amelyen bemutatták az MNB 2016-os Pénzügyi fogyasztóvédelmi jelentését. A kiadvány az aktuális pénzügyi fogyasztóvédelmi kockázatokról, a tavalyi legfontosabb jegybanki fogyasztóvédelmi vizsgálatok eredményeiről, illetve az MNB pénzügyi tudatosságot erősítő ismeretterjesztő tevékenységéről számol be.[caption id="" align="alignleft" width="600"]Kép: Vémi Zoltán Kép: Vémi Zoltán[/caption]

Az MNB-t tavaly 37 500-an keresték fel fogyasztóvédelmi kérdésekkel. Közel 3700 írásos fogyasztóvédelmi kérelem érkezett a jegybankhoz, ami a 2015-ös – az elszámolás és forintosítás miatt – kiugró adatokhoz képest 40 százalékos csökkenést jelent. A beérkező panaszok fele ugyanakkor továbbra is a hitelezéshez és az adósságkezeléshez kapcsolódott. Freisleben Vilmos a tájékoztatón kiemelte azt is, hogy a jelzáloghitelek hosszabb – akár 10-15 éves – futamideje alatt számítani lehet az Európa-szerte historikusan alacsony referenciakamatok, illetve azok nyomán a lakáshitelek kamatszintjének emelkedésére. Ezért a jegybanki igazgató a körültekintő termékválasztásra hívta fel a figyelmet, hozzátéve azt is, a kamatváltozással összefüggő esetleges kockázatok nagymértékben mérsékelhetők a hosszabb kamatperiódusra fix kamatozású módozatokkal.

A jegybank tavaly 302 fogyasztóvédelmi vizsgálatot indított, jogsértést 273 ügyben állapítottak meg, amelyek miatt 258 millió forint bírságot szabtak ki. Kiemelt figyelmet szenteltek egyebek mellett a fair banki hitelezési szabályoknak való megfelelésnek, az elszámolás, forintosítás jogszerű teljesítésének, a csoportos biztosítások feltételeinek, illetve a biztosítási alkuszok szakmai tevékenységének.

Idén folytatják a fair banki szabályok alkalmazásának vizsgálatát. Fókuszba kerül a záloghitelezés, illetve a követeléskezelés. A záloghitelezésnél a felmerülő egyéb költségeket, a zálogtárgyak kezelésének szabályait, illetve az erre vonatkozó tájékoztatást illetően tapasztalnak komolyabb hiányosságokat. A megelőző tevékenységet illetően – figyelemmel a fogyasztási hitelek emelkedésére – tájékoztató kampányokat terveznek – mondta el Szabó József Attila. Az MNB Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának igazgatója kiemelte továbbá, hogy a pénzügyi kultúra fejlesztésére továbbra is jelentős figyelmet kell fordítani, az OECD felmérése szerint 30 országból a 23. helyen állunk ezen a területen.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.