„Kik is azok, akik nálunk szóba jöhetnek?” – tette fel a kérdést Vida József. Kiegészítve, hogy nem mások, mint a lakosság és a vállalatok. Az elnök-vezérigazgató kiemelte: „Mi betétben vagyunk túlsúlyosak, 0,2 és 0,3 között mozog a BUBOR, most kell mindenkinek hitelt felvenni”. Vida szerint a lakosság visszaszerezte a bizalmát a bankokkal szemben, tehát úgy gondolják, hogy érdemes hitelből építkezni, jövőt építeni. „Marzs szempontból a fogyasztási hitelek domináltak, a 2010-2012-es években 30 százalékos kamatokkal vonzottuk a lakossági ügyfeleket, ma már 8,9 százalék körül mozognak a kamatok. A kamatcsökkentés annak köszönhető, hogy a kedvező gazdasági folyamatok miatt csökkentek a kockázatok, amelyre reagáltak a bankok” – mondta Vida József.
[caption id="" align="aligncenter" width="600"] Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója - kép: Kallus György[/caption]
A vállalati szegmenst tekintve az agráriumot kiemelten kezeli a Takarékbank, velük nap, mint nap kapcsolatban is állnak. A bank elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, az MNB korábban is segítette a KKV-kat. Az NHP-programok beégették azt, hogy 2,5 % fölött nem szabad hitelt felvenni – ezek kapcsán jelentős gazdasági élénkítés történt, ezt követte a piaci hitelprogram és az MFB-s hitelkonstrukció, amiben több mint 500 milliárd forintnyi vissza nem térítendő termékek kerülnek a vállalkozások részére kiajánlásra. A helyi KKV-k lojálisak velünk, szeretnek velünk bankolni és tudják, hogy mindig a legtöbbet próbáljuk kínálni nekik” – mondta Vida. Hangúlyozta, az agrárszektorok kiemelt fontosságúak, mindent megtesznek annak érdekében, hogy a legjobb ajánlatokat adják nekik. Ebben a szegmensben is azt látni, hogy kivárnak az agrárvállalkozók ők is a vissza nem térítendő támogatásokra várnak.
„Slágertermék a projektfinanszírozás” – összegezte Vida. Azok a kormányzati lépések, amelyek ezt generálták (CSOK) jelentős kihívást tettek a vállalkozókra és a bankokra is. „Megháromszorozódott, sőt megötszöröződött a projektek száma, körülbelül 2500 ingatlan építésére vállalkoztak a beruházók” – mondta. Itt némi buborékhatást is lehet látni, ami igazából azt a kérdéskört jelenti, hogy ezeket az ingatlanokat ki fogja felépíteni?
A Takarékbank, mint MFB-pont üzemeltető a vállalatfinanszírozás területén egy nagyon jó évet tud maga mögött, hiszen az elmúlt évben 44 milliárd forintban hirdetett meg hitelkonstrukciót KKV-knak. Ez a keret márciusra elfogyott, pedig 73 milliárdra emelték ezt az összeget. „A nulla százalékos hitelprogram megállt, ezt a keretet újra kell gondolni nekünk is” – összegezte Vida.
A bank elnök-vezérigazgatója elmondta, 537 milliárdnyi termék került ki az MFB-pontok listájára és ezt a keretet szeretnék, hogy a lakosság és a vállalkozások igénybe vennék. „Ezt várták a vállalkozók korábban, most a lehetőség megnyílt. Kedvező feltételekkel így tíz különböző termékből lehet választani” – hangsúlyozta.
A lakosság nagyon gyorsan elkezdett építkezni, látszik, hogy az állományok a bankoknál csökkentek, az új hitel folyósítások jelentősen megnövekedtek. CSOK-ból 12,6 milliárdot adtak ki, ezek többnyire új lakások. Lakásépítések kapcsán Vida hangsúlyozta: nem csak Budapesten van élet, nem csak itt indult meg az építkezési láz. Kiemelte: a vidéki nagyvárosokban és a községekben is meglódult az építkezés. A válságot követően leállt építkezések elég nagy vákuumot keletkeztettek az ingatlanpiacon. A gazdaság most ezt megpróbálja behozni – ez látszik a kiadott építkezési engedélyek számában. Az is látszik, hogy a lakásárak is növekednek, ettől a bankárok is félnek – mondta Vida. „Mivel alacsony a jegybanki alapkamat, elfordultak sokan a betéti konstrukcióktól”.
Fogyasztási hitel esetében azt lehet látni, hogy a lakosság szeret felvenni hitelt és most kell felvenni hitelt, hiszen ilyen alacsony kamatkörnyezetben érdemes ezt a lépést megtenni – mondta Vida József. Maguk a vállalkozók kivárnak és várnak az MFB-pontos hitelekre, ezekben mindenki talál neki kedvezőt és jót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.