BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Emelkedhet az osztalék a Rábánál

Konzervatív forgatókönyv mellett is 20 százalékos felértékelődési potenciál lehet a Rábában, amely néhány éves távlatban 50 forint feletti osztalékot fizethet.

Túl szigorúan ítéli meg a piac az 1150 és 1250 forint közti sávba beszorult Rábát – mondta a Világgazdaságnak Sándor Dávid, a KBC vezető elemzője. Szerinte, ha a következő években csupán az átlagosnak mondható, 1,9 százalékos bevételnövekedést elérné a cég, a részvények reális értéke 1435 forint lenne, ami 20 százalékos felértékelődési potenciált jelentene a mostani árszinthez képest.

Fotós: Kallus György

 

Van sztori a papírban, ráadásul két pillérre támaszkodik – hangsúlyozta az elemző. Egyfelől az idén indul az a 12,4 milliárd forintos (ebből 3,2 milliárd az állami támogatás) stratégiai beruházási program, mely három éven belül akár 50 százalékkal is növelheti majd a vállalat EBITDA-termelő képességét. A program fókuszában a futóműüzletág lesz, ahol a jelenlegi 100 ezres nagyságrendű tengelytest- és tengelycsukló-kapacitás 150 ezerre emelkedik. Másrészt a vállalat eladósodottsági mutatói a beruházás hatására megnövekednek ugyan, ám az erős készpénztermelésnek köszönhetően 2020-ra a mostani nyomott szintekre jöhetnek vissza. Még úgy is, ha ekkorra a vállalat papíronkénti osztalékfizetését már 53 forintosnak (idén 20 forintot fizettek részvényenként, 1,7 százalékos osztalékhozammal) feltételezzük, ami 4,4 százalékos osztalékhozamot jelentene a mai árfolyammal számolva.

Mint mondta, a következő évekre feltételezett, átlagosan 1,9 százalékos árbevétel-növekedési ütem organikus, amennyiben nem számol a stratégiai beruházás hatásával, és megfelel az elmúlt tizenegy esztendő átlagos évi árbevétel-növekedésének. A becslés konzervatívnak mondható, hisz még a szélsőségesen negatív, a 2009-es, válsággal tarkított, 42 százalékos zuhanást eredményező évet is tartalmazza. Egyébként a szegmensek és régiók eltérő növekedési pályái is a konzervatív becslés mellett szóltak.

A különféle szegmensek közül a futóműüzletág járul hozzá a legnagyobb mértékben a bevétel- és az EBITDA-termeléshez, s a vállalat jövőbeli stratégiai céljait tekintve is ez a leghangsúlyosabb részleg. A beruházási program is elsősorban a futóműszegmenst bővíti. A futóműüzletág négy fontos régióba szállít, melyek közül az európai export az elmúlt években felfutott, az amerikai viszont visszaesett, az orosszal egyetemben, míg a magyar piac stagnált. Mégis enyhén pozitívak a kilátások a futóműágazatban, s ehhez jön még a beruházási program hatása.

Ugyanakkor az eredménytermelés közel felét a másik két szegmens, az alkatrészüzletág és a járműüzletág adja. Az idei évre a tavalyival megegyező mértékű, 13,5 milliárd forintos árbevételt tűztek ki célul az alkatrészszegmensben, melyben a bevétel kétharmadát a hazai operáció adja, ami a helyi Suzuki, Fehrer és Audi együttműködésének köszönhető. A járműszegmensben is látszik lehetőség a további lassú bevételnövekedésre a következő években, elsősorban az építőipari gépek piacán.

Arról sem szabad elfeledkezni, hogy az elmúlt időszakban a cég adósságai elolvadtak, így még a nagyberuházás mellett is futhatja az osztalék szintjének emelésére. Néhány éves távlatban komoly kifizetési potenciált is elérhet a Rába. Mindezek miatt fundamentális szempontok szerint, elsősorban hosszabb távra vonzók a vállalat részvényei – vélekedett a KBC szakértője.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.