Mik a globális biztosítási piac kilátásai? Ön mire számít az M&A-aktivitások terén?
– A biztosítási szektorban jelenleg strukturális átalakulás zajlik az új technológiák hirtelen bővülése, a piacra újonnan belépők számának gyors növekedése, a globális szabályozók folyamatos változása és a fogyasztói elvárások módosulása miatt. A hagyományos biztosítási modellek ezt a kockázatot egyre nehezebben kezelik, sokakat elgondolkodtat, hogyan és hol tudnának növekedést elérni. Ezért azt várjuk, hogy az M&A-ügyletek és az együttműködések rövid és középtávon szaporodni fognak.
Milyen új termékek megjelenése várható a piacon?
– Négy alapvető trendet látunk. Növekedés várható az új, illetve változó kockázatokkal szemben védelmet nyújtó termékeknél. A meglévő kockázatokkal szemben védelmet nyújtó termékek olyan új piacokon terjedhetnek tovább, amelyek hagyományosan nincsenek lefedve. Elterjedhetnek még az olyan biztosítások, amelyek csak szükség idején nyújtanak védelmet, emellett a megelőzést és kockázatkezelést célzó termékeknél várható növekedés. A digitális forradalom életünk minden részére hatással van, a kockázatok is változnak, jó példa erre a kibernetikai kockázat. A biztosítók kezdetben aggódtak emiatt, ma viszont már vannak testre szabott kiberbiztosítások. Az önvezető autók megjelenése is változást hozhat. Valószínűtlen, hogy az emberek hagyományos gépjármű-biztosítást kössenek önvezető autóikra, az új biztosítási modell pedig még nincs teljesen kidolgozva, és valószínűleg erősen függ majd a jogi szabályozástól. Lehetséges, hogy az önvezető autók gyártóitól követelik majd meg, hogy biztosítást kössenek, de az is lehet, hogy az autót irányító operációs rendszer fejlesztőjétől, vagy kettejük és az önvezető autók értékláncában található egyéb szereplők kombinációjától. Bármi legyen is a végleges modell, egy biztos: a biztosítóknak új termékeket kell fejleszteniük a kereslet kielégítésére. Szintén a digitális forradalom és a fogyasztói elvárások változása miatt olyan termékek bevezetését látjuk, amelyek használatalapú elszámolással nyújtanak biztosítási fedezetet.
Hogyan reagálnak a biztosítók az insurtech cégek megjelenésére és terjeszkedésére?
– Mostanáig a biztosítóknak csak arra kellett figyelniük, hogy kisszámú helyi versenytársuk éppen mivel foglalatoskodik, milyen piaci fejlesztésekkel kell lépést tartaniuk. Most azzal is számolniuk kell, hogy insurtech cégek ezrei milyen fejlesztéseket hajtanak végre világszerte, és ez miként érinti majd üzleti és működési modelljeiket. Emellett azzal is tisztában kell lenniük, hogy a szomszédos iparágak (autóipar, technológiai és távközlési szektor) milyen módon férkőznek be technológiáik hasznosításával a biztosítási értékláncba. Válaszképpen a nagy globális biztosítók jelentős erőfeszítéseket tesznek, hogy megismerkedjenek az insurtech cégekkel. Növekvő trendként érzékeljük, hogy a biztosítók kockázatitőke-alapokat hoznak létre, hogy insurtech vállalatokba fektessenek: vagy azért, hogy tágabb üzleti modelljük részesévé tegyék őket, mihelyt készen állnak rá, vagy azért, hogy hozzáférjenek az új technológiákhoz és az innovatív ötletekhez.
A demográfiai változások hogyan érintik a biztosítási szektort?
– A fogyasztói magatartást és elvárásokat nem csak az ezredfordulós korosztály megérkezésével bekövetkező demográfiai változások befolyásolják. A baby boomer korosztály tagjai (vagyis az 1943 és 1964 között születettek) a megelőző generációkhoz képest szignifikánsan tovább élnek, ami nyomás alá helyezi az egészségügyi ellátórendszereket, a nyugdíjrendszereket és a közlekedési szolgáltatásokat. Igényeik további keresletet generálnak, amelynek kielégítésében a biztosítási termékek alapvető eszköznek tekinthetők. A másik oldalon mindez lehetőség azoknak a biztosítóknak, amelyek képesek az időskorral összefüggő kockázatokat csökkentő, innovatív termékeket és szolgáltatásokat kínálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.