A Waberer’s részvényeinek 5100–6300 forint közötti árazása szorzószámos értékelés szerint olcsónak számít az európai versenytársakhoz képest, így a kockázatok ellenére is vonzó befektetési lehetőséget kínál – foglalható össze egy mondatban az Equilor véleménye a folyamatban lévő részvénykibocsátásról. A szakértők szerint az európai versenytársak közül a francia Bollore állhat legközelebb a Waberer’s üzleti modelljéhez. A vállalatot 2017-es előremutató szorzószámos értékelés alapján hasonlítják a Waberer’shez, amiből az látszik, hogy eredményesség tekintetében (ROE) a Bollore jelentős hátrányban van, mégis magasabban árazza a piac a nemzetközi versenytársat. Kiemelendő, hogy a Waberer’s a 2017-es ROE-mutatójának arányát tekintve kisebb mértékben marad el az átlagtól, mint amennyivel EV/EBITDA-szinten lejjebb foroghat. Ez azt jelenti, hogy a Waberer’sben a megtérülése és a jövőbeni árazása alapján van növekedési potenciál – áll az elemzésben. Az Equilor modelljében a Waberer’snél 6,9-es EV/EBIDTA mutató szerepel, miközben a piaci átlag 11,71-os szinten áll. A szektor P/B mutatója 3,8-es, a ROE pedig 15,75. Ezzel szemben a magyar társaságnál előbbi 2,9, utóbbi azonban magasabb, 11,97.
Az Equilor kiemeli, hogy a Waberer’s az elmúlt négy évben 11,4 százalékos éves növekedést ért el, amivel nagymértékben felülmúlta az európai nemzetközi közúti fuvarpiac 3,8 százalékos bővülését. Ugyanakkor ezen idő alatt a társaság EBITDA-ja 3 éves CAGR (többéves időszak alatti átlagos éves növekedési ütem) alapján 2,7 százalékkal csökkent. Az egyszeri tételek mellett több költségelem, így a bérköltségek emelkedése is negatívan hatott az EBITDA-ra, a marzs a 2014-es 13,5 százalékról 12,1 százalékra romlott 2016-ra. Az amortizáció és értékcsökkenés utáni üzemi eredmény is hasonló tendenciát mutatott, ahol a marzs 5,1 százalékról 3 százalékra esett. A Waberer’s nettó adósságállománya 2016-os konszolidált adatok szerint 211 millió euró volt. Az adósságtömeg összetételének jelentős részét a rövid és hosszú lejáratú lízingkötelezettségek teszik ki. A nettó adósság EBITDA-hoz viszonyított aránya háromszoros volt 2016 végén.
Az Equilor szerint a fuvarozó további növekedését külső és belső tényezők egyaránt támogatják. A lengyel Link akvizíciója jól illeszkedik a Waberer’s üzleti és növekedési tervébe, a menedzsment szerint a szinergiákkal 2020-ra körülbelül 7-9 százalékos éves EBITDA-növekedést érhetnek el.
A szakértők szerint ugyanakkor a kockázatokat sem érdemes figyelmen kívül hagyni. Ezek közül a legfontosabb az európai szabályozói környezet alakulása, illetve a Brexit kimenetele. Az utóbbi esetén életbe lépő határellenőrzés és a vámunió felbomlása a tranzakciós költségeket emelheti meg, az uniós direktíva a minimumbérekről a Waberer’s becslése szerint 0,2-0,3 millió euró többletköltséget jelenthet éves szinten. Az Equilor úgy véli, hogy nem lesz közvetlen hatása a mostani kibocsátásra annak, ha Wáberer György felmondja a Waberer’s márkanév és cégnév használatának jogát, tekintve, hogy az esemény csak 12 hónap múlva következik be, és ez idő alatt még születhet részmegoldás az ügyben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.