BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lassult a cascodíjak emelkedése

Alig 2,1 százalékkal emelkedett egy év alatt a személyautók átlagos cascodíja, 77 600 forint volt 2017 első fél évében – jelentette saját adatai szerint a Netrisk.

Alig 2,1 százalékkal emelkedett egy év alatt a személyautók átlagos cascodíja, 77 600 forint volt 2017 első fél évében – jelentette saját adatai szerint a piacvezető online alkuszcég. A Netrisk értékelése emlékeztet: egy évvel ezelőtt a növekedés mértéke még meghaladta a 12 százalékot. A cascopiacra is jellemző, hogy a tudatos ügyfelek nyerhetnek: az évfordulón lecserélt cascoszerződések átlagdíja 55 600 forint volt, ami csaknem 40 százalékkal kedvezőbb, mint az új autót vásárlók 91700 forintos átlagos éves díja. A különbség persze annak is köszönhető, hogy a hazai gépjárműpark öregedése egyelőre nem lassul – az utakon futó kocsik átlagéletkora már meghaladta a 14 évet. Idős kocsira természetesen csak olcsóbb cascót lehet kínálni, ám a jelek szerint ezen a téren sikeresek a biztosítók: a Netrisk adatai szerint a cascoszerződések több mint 37 százalékát nyolcévesnél idősebb autókra kötötték, azaz egyre jobban sikerül a védett körben tartani a gépjárműveket.

Forrás: MTI

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2017. első negyedévének végén 838 396 cascoszerződés volt érvényben, azaz a járművek 17,6 százaléka rendelkezett biztosítással. Ugyanakkor egy év alatt a biztosított gépjárművek száma nagyjából 25 ezerrel, 3,1 százalékkal emelkedett. A szerződések számánál nagyobb, 5,9 százalékos volt a díjbevétel-bővülés egy év alatt: a biztosítók 20,37 milliárd forintos díjbevételt realizáltak az év első három hónapjában casco biztosításból. Ez az adat ugyanakkor nem vethető össze egy az egyben a Netrisk-statisztikával, hiszen a casco esetében a díjak jelentős része éves/féléves fizetésű, s – a flottáknak köszönhetően – azok jó része az első negyedévben folyik be.

Ennek ellenére az üzletág statisztikája romló, ugyanis károkra az elmúlt év első három hónapjához képest 12,5 százalékkal magasabb összeget, összesen 11,221 milliárd forintot fizettek ki a biztosítók. A megugró károk miatti biztosítói „ellenlépéseket” ugyanakkor alaposan csökkenti a piaci verseny és a fogyasztói tudatosság: az elmúlt egy év alatt a Netrisk statisztikái szerint 42-ről 51 százalékra nőtt azok aránya, akik a jóval kedvezőbb, 10 százalék, de minimum 50 ezer forintos önrészt választják casco biztosításukhoz. Ez pedig – ha a kgfb-statisztikában szereplő 432 ezer forintos átlagkárral vetjük össze az önrész mértékét – lényegében azt jelenti, hogy az ügyfelek nem fizetnek jóval magasabb arányt az átlagkárok esetén sem. (Persze ebben is utolérhető az „idős kocsi” effektusa – az öreg gépjárművek javítási költségeit már jobban optimalizálják az autósok: meglehet, a kárt már nem javítják meg egy öreg kocsin – például meghúzott, behorpadt ajtóval járnak a továbbiakban –, csak a kártérítés összegét veszik fel.)

Kelendők a kiegészítők

Míg két évvel ezelőtt még csupán a cascoszerződések ötödéhez kötöttek valamilyen kiegészítő biztosítást, 2017 első felében ez az arány már elérte a 30 százalékot. A cascót kötő ügyfelek 13 százaléka bővítette fedezetét üvegkár-önrészbiztosítással, 9 százalékuk autósegély-biztosítást, további 4 százalékuk valamilyen élet- vagy baleset-biztosítást kötött.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.