A korábbinál borúsabb profitkilátások vetettek árnyékot a Zwack idei osztalékralijának júliusi hajrájára, bár a tavaly április 1-jétől idén március 31-ig tartó üzleti évben elért, a nemzetközi pénzügyi beszámolási szabványok (IFRS) szerinti 2,247 milliárd forint adózott eredmény kifejezetten csinosnak mondható. Noha az idén fizetett részvényenkénti 1050 forint osztalék is felülmúlta a tavalyi 850 forintos kifizetést, feltűnő volt, hogy a társaság eltért a korábbi évek gyakorlatától, s ezen a nyáron nem fizette ki osztalékként a teljes adózott eredményt.
A takarékosságot a palackozás területén megkezdett technológiai korszerűsítés indokolta, különös tekintettel arra, hogy a fejlesztés miatt a beruházások összege immár második esztendeje meghaladja az éves amortizációt. Ráadásul a következő két évben sem várható e téren változás. Az is fékezte a ralit, hogy a Zwack a tavalyinál jelentősen kisebb, nagyságrendjében a két esztendővel korábbihoz mérhető profittal számol a 2017–18-as üzleti tervben. Ez konkrétan 1,708 milliárd forintos adózotteredmény-tervet jelent az IFRS szerint számolva.
A kilátások is közrejátszhattak abban, hogy sok Zwack-részvényes az osztalékrali végén inkább az árfolyamnyereséget választotta a klasszikus szelvényvágás helyett. Ami annyiban érthető, hogy az osztalék kiárazódását követően az árfolyam felépülésére való várakozás az elmúlt években a Zwack-részvényesek számára jellemzően esztendőnyi ücsörgést jelentett a papírban. Ami nem túl vidám időtöltés, ha a társaság eleve szerényebb profittal számol jövőre, s már idén sem fizette ki osztalékként a teljes adózott eredményt, sőt sanszos, hogy a következő két évben is hasonlóképpen tesz.
Ilyen előzmények után különösen érdekes a Zwack augusztus 3-án közzétett időközi vezetőségi beszámolója a 2017–2018-as üzleti év első negyedéről. Az időszak adózott eredménye 422 millió forint lett, ami ugyan 20,7 százalékkal elmaradt az előző üzleti év azonos időszakának 532 millió forintos eredményétől, viszont lényegesen magasabb a tervezettnél. A váratlan eredmény annak tudható be, hogy a társaság a Kalinka vodka forgalmának belföldi visszaesését kompenzálni tudta a többi márka 10 százalékot meghaladó árbevétel-növekedésével. A jelentős márkák – Unicum, Fütyülős, Vilmos – értékesítése bővült az időszakban. Sőt, a St. Hubertus forgalmának növekedése a 20 százalékot is elérte (míg a Kalinka értékesítésének zsugorodása nem lepte meg a társaságot, mert azt az adóváltozások miatt tavaly előrehozott vásárlások idei utóhatása okozta). Az exportárbevétel stagnált, a 357 millió forint a tavalyi üzleti év azonos időszakának felel meg. Jó hír, hogy az Unicum exportárbevétele 7,8 százalékkal emelkedett. Igaz, a külföldi pálinkaértékesítés 40,9 százalékkal visszaesett.
Mindezek fényében nem biztos, hogy az árfolyamnyereséget gyorsan zsebre vágó, a szelvényvágás előtt angolosan távozó befektetők jártak jól. A Zwack hű részvényesei, akik hosszú évek óta nem csalódtak a menetrendszerű szelvényvágásban (amely jobb években extra kifizetésekkel párosult), ezúttal is reményt alapozhatnak az első negyedév terven felüli számaira.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.