A tovább javuló iparági környezetben 6 százalékkal növekedett a Masterplast Nyrt. árbevétele a második negyedévben – olvashatjuk a társaság tegnap közzétett első féléves jelentésében. Eszerint az árbevétel elsősorban a magyar, lengyel és szlovák piacokon elért kiváló értékesítésnek köszönhetően emelkedett. A forgalomnövekedésen belül jelentős mértékű volt az alacsonyabb haszonkulccsal értékesített EPS-szigetelőrendszerek aránya, így kissé csökkent a társaság kereskedelmi árrése, amihez a magasabb üzemanyag- és szállítási költségek is társultak. Jól teljesítettek a társaság gyártóegységei és a szabadkai üvegszövet-beruházás utolsó szakasza is a terveknek megfelelően zajlik. A gyártói létszám felfutásának, valamint a magyarországi béremeléseknek tulajdoníthatóan növekedtek a személyi költségek. Ezzel párhuzamosan a pénzügyi eredmény a megnőtt hitelállomány magasabb kamatráfordításának és a negyedév kedvezőtlen árfolyamváltozásainak eredményeként romlott. A vállalat üzleti és adózás utáni eredménye az üzleti terveit meghaladta, de elmaradt a 2016-os erős bázistól – írja a féléves jelentés.
Ha visszalapozunk a tőzsdei kalendáriumban, azt látjuk, hogy már az első negyedévben is hiányzott az átütő erő a Masterplastból. Bár először szépen festett az árbevétel 17 százalékos első negyedévi növekedése, a költségek jelentős megugrása miatt az eredményhányadok akkor is romlottak az egy évvel korábbihoz képest.
Biztatónak tűnik, hogy a csoport legnagyobb súlyú piacán, Magyarországon 21 százalékkal nőtt a vállalat árbevétele a második negyedévben. Tegyük rögtön hozzá, hogy az első negyedévben még 40 százalékos volt a bevétel növekedése ugyanezen a területen. Tehát továbbra is szebbek a számok, mint tavaly, hiszen 2016 harmadik negyedében 7 százalékkal, az évzáró három hónapban pedig 8 százalékkal bővült a hazai árbevétel. De az év eleji lendület mégis megtörni látszik, s a bevételnövekedéssel párhuzamosan megugrott anyagköltségek és személyi kiadások is nyomás alatt tartják az EBITDA-t.
Továbbra sem érzékelhető az a keresleti felfutás, amelyet már jó ideje vár a vállalat, emiatt pedig a stratégiailag fontos, magasabb marzsokkal jellemzett termékkörök sem tudják hozni a kívánt növekedést. Mindent egybevéve nagyon érdekes lehet az idei év, mert a piac arra kíváncsi, hogy mikor csapódik le végre a Masterplast számaiban az elmúlt esztendők magyar építőipari felfutása. Míg 2015-ben 12 ezer építési engedélyt adtak ki hazánkban, ez a szám 2016-ban már elérte a 32 ezret. Ám a szigetelőrendszereket gyártó és értékesítő Masterplast mutatói mindeddig nem igazán tükrözték az építőipari boomot, ami azzal magyarázható, hogy a társaság termékeit jellemzően a beruházások kései fázisában építik be.
A menedzsment derűlátása – „a javuló környezet, a saját gyártókapacitás növekvő kibocsátása, valamint a főszezon árualapja biztosíthatja az üzleti tervben megfogalmazott 2017-es forgalmi terv túlteljesítését” – sem hatotta meg a piacot. A befektetők „mínusz nullás” kereskedéssel reagáltak a féléves számokra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.