A fogyasztói magatartás megváltozása határozza meg a trendeket a gyorsétterempiacon.
A nálunk is érzékelhető hamburgerforradalom az Egyesült Államokban már korábban elkezdődött. A minőségi és egészséges hamburgerek forgalma látványosan megugrott az utóbbi időszakban
– mondta a Világgazdaságnak Kovács Bálint, az Equilor szenior elemzője. A gyorséttermek piacán is ugyanazok a trendek érvényesülnek, mint az üdítőital-gyártóknál. Már nem a cukrozott és szénsavas üdítők képezik a Pepsi és a Coca-Cola számára a jövőt.
Sokkal jobban fogynak például a sztíviával édesített üdítők, a gyümölcsitalok és az ásványvizek is. Ugyanez a hatás indította be az átrendeződési folyamatokat a gyorsétterempiacon is, egyre többen kínálnak egészségesebb termékeket. A McDonald’s egyébként az Egyesült Államokban valamivel később ébredt a konkurenciánál, de sikeres volt az a lépés, hogy éttermeiben egész nap kínálnak reggelit
– mondta az elemző. Eddig úgy tűnik, hogy a stratégia működik: a cég második negyedéves bevételei növekedtek az Egyesült Államokban, részben új szendvicsek piaci bevezetésével.
A McDonald’s egyébként jelentős bővítést tervez a kínai piacon. Most 2500 gyorséttermet üzemeltet az ázsiai országban, de 2022-re ezt 4500-ra akarja növelni. Nemrég zárták le egyébként azt az üzletet, amelyben a gyorsétteremlánc kínai részlegének 80 százalékát értékesítették az amerikai Carlyle csoportnak és a Citic befektetési társaságnak. Ezután a licencdíjból származik majd nagyobb bevétele a McDonald’snek úgy, hogy közben csökkennek a költségei, bár a direkt árbevétele is.
A gyorséttermi papírokkal összevetve egyébként a McDonald’s érte el idén a legnagyobb, 30 százalék közeli árfolyam-növekedést. A Burger King és a Tim Hortons anyavállalata, a torontói tőzsdén jegyzett Restaurant Brands International követi a listán 20,5 százalékkal, majd a KFC, a Pizza Hut és a Taco Bell tulajdonosa, a Yum! Brands, valamint a Wendy’s következik a pozitív tartományban. Az Egyesült Államokban népszerű Chipotle Mexican Grill 11,3 százalékos, a Jack in the Box pedig 15,2 százalékos mínuszban van az idén. A frankfurti tőzsdére a nyár elején bevezetett Vapiano papírjai 3,9 százalékot vesztettek értékükből. A Vapiano feljebb pozicionálja magát a gyorsétteremláncoknál, az árazása is attraktívabb, de az ételek elkészítésének rövid ideje miatt a hagyományos éttermek közé nem sorolható be.
A McDonald’s célára a Reuters elemzői átlaga szerint 171,08 dollár, ami 10,4 százalékkal van a szerdai zárás felett, az ajánlás: vétel. A legmagasabb célár 185, a legalacsonyabb 147 dollár. A versenytársak zöménél is vétel az ajánlás, a vizsgált cégeknél ez alól csak a Chipotle a kivétel, amelynek részvényeit tartásra ajánlják a szakértők. Érdekes, hogy mindeközben a célár elég jelentősen, 18 százalékkal haladja meg a mostani szintet. Ennél csak a Jack in the Boxnál nagyobb az eltérés, ott 21 százalék. A Vapiano célára 14, a Restaurant Brands Internationalé 12, a Wendy’sé és a Yum! Brandsé 5-5 százalékkal múlja felül a tegnapi árfolyamszintet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.