Tavaly nagyot nőtt az FHB Bank hitelállománya, az aktivitás pedig a 2017-es évben is folytatódott – emelte ki Takács Zoltán, az FHB Kereskedelmi Bank ügyvezető igazgatója a Világgazdaság „Magyar vállalatok, családi vállalatok – Hogyan legyünk sikeresek?” című konferenciáján. Hozzátette, jó lehetőséget kínál most a piaci környezet a hitelfelvételre. Az elmúlt 25-30 év a magyar kkv-knak mindenképpen szükségük volt a külső finanszírozási források bevonása, akár a napi működés fenntartásához is – fűzte hozzá.
A vállalkozásoknak mindig arra kell törekedniük, hogy figyeljenek a mérleg harmóniájára. A hosszú távon megtérülő eszközöket hosszú, stabil forrásból finanszírozzák – mondta Takács Zoltán. Az ügyvezető igazgató kiemelte, a támogatások önmagukban nem elegendők, ki kell egészíteni ezt saját forrással, mindenképpen fontos a hitelek felvétele, és a környezet most nagyon kedvező erre. Erős hitelezési verseny van a bankok között, ezt a versenyt két dolog befolyásolja: az egyik, hogy sok cég jóval több lehetőséget lát, a másik, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) monetáris politikája arra ösztökéli a cégeket, hogy a betéteiket kihelyezzék.
Miért érdemes hitelben gondolkodni? – tette fel a kérdést Takács. Az FHB Bank ügyvezető igazgatója szerint azért érdemes, mert a kamatszint várhatóan tartósan alacsony lesz, ráadásul hosszú lejáratú kamatai várhatóan csökkennek. Takács hozzátette, az MNB legfontosabb célja, hogy csökkentse a kamatvárakozásokat és laposodjon a hozamgörbe.
Takács szerint szükséges ehhez fedezet, biztosíték, de ez nem elsődleges, valamint szükséges tulajdonosi elkötelezettség és intézményi kezességek is. Fontos az adósságszolgálat, tehát a vállalkozás képes legyen a hitel terheit kigazdálkodni. Ugyanakkor az is nagyon fontos, hogy az adott cég múltja átlátható legyen, tehát ne kelljen veszteséget elszenvedni egy problémás céggel.
Takács kiemelte, a kkv-finanszírozás új kihívásai közé tartozik például a generációváltás, hogy van-e utód, aki képes tovább vinni az alapítók vállalkozását és vajon alkalmas-e a vállalkozás az esetleges értékesítésre? Jó kérdés továbbá az is, hogy felkészült- e a vállalkozás belső erőforrásokkal az organikus növekedés folytatására? – teszi fel a kérdést Takács. Emellett fontos az is, hogy az adott cég képes-e integrálni más céges kultúrát – zárta előadását az ügyvezető igazgató.
„Én hiszek a családi vállalkozásokban a tekintetben, hogy ezek a cégek képesek megjelenni a külpiacokon, hogy nem csak a multik kiváltsága az export” – fogalmazott beszéde elején Urbán Zoltán, az Eximbank vezérigazgatója.
Urbán hozzátette, már a cégek központjából irányítják a vállalkozásokat, akár Magyarországról is lehet a világ másik felén lévő folyamatokat kontrollálni. A vezérigazgató példaként egy vízgazdálkodással foglalkozó céget említett, amely Indiában tisztítja a vizet. Emellett egy jászberényi vállalkozásról is beszélt, amely műholdakkal foglalkozik.
Egy korábbi üzleti delegációban 45 magyar cég vett részt, ezek nagy része, összesen mintegy 36 vállalat volt családi vállalkozás. „Én hiszek abban, hogy nem csak beszállítói szinten tudnak megjelenni a magyar vállalatok a külpiacokon” – jelentette ki Urbán Zoltán.
A vezérigazgató felhívta a figyelmet a GfK egyik friss kutatására, amelyben a kutatócég megkérdezett több magyar céget, miért fontos nekik az exportpiacokon való jelenlét. A kutatás rámutatott, hogy leginkább az árbevétel és a nyereség növelése áll a külpiacra lépés mögött. Ezt követte a cégek azon várakozása, hogy az exportpiacok révén stabilabban tudnak működni.
A kkv-k jelentős szerepet játszanak az Eximbank hitelportfóliójában is, hiszen a kis- és középvállalatok 46 százalékot tesznek ki az Eximbank hitelállományában, amit Urbán Zoltán szavai szerint 2019-re 51 százalékra növelnének.
A vezérigazgató példákat is hozott magyar cégek sikereiről, amelyek közül többen is megemlítették a válság utáni hitelszűkét, amikor a kereskedelmi bankoknál nem jutottak hitelhez – ezeknek a vállalatoknak segített hitelhez jutni az Eximbank. A vezérigazgató elmondta, hogy a 27 partnerbankjuk mellett jelen vannak vidéki irodákban is, a helyi kamarák épületeiben kínálnak megoldásokat kockázatos piacokra lépő vállalatoknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.