Egyre rövidebb a lakossági mulasztásokat nyilvántartó lista a Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR): a szeptemberben nyilvántartott 1,911 millió szerződés 208 ezerrel – 9,8 százalékkal – kevesebb a múlt év véginél – derül ki a BISZ Központi Hitelinformációs Zrt. honlapján közölt adatokból. A társaság adatai szerint mind a még fennálló, mind a megszűnt mulasztások száma érezhetően csökkent a lakossági ügyfeleknél: előbbiek száma 1,784-ről 1,63 millióra esett vissza, miközben a megszűnteké 335 ezerről 281 ezerre mérséklődött.
A mulasztás miatt nyilvántartott lakossági hitelszerződések számának csökkenése hátterében két dolog állhat: egyrészt az új szerződések közül – a szabályozói környezet változása, illetve a pénzügyi szolgáltatók nagyobb szigora miatt – a korábbinál jóval kevesebb jut el a negatív adóslistáig, másrészt a bankok is igyekeznek tisztítani a lakossági hitelportfóliójukat, ami már részben tükröződik ezen a statisztikán is.
A KHR-ben ugyanakkor – amely már jó ideje a rendben teljesítő hitelszerződések adatait is tartalmazza – folyamatosan növekszik a nyilvántartott természetes személyek és a hitelszerződések száma is. A BISZ adatai szerint szeptember végére meghaladta az ötmilliót azoknak az ügyfeleknek a száma, akik valamely hitelszerződésük miatt szerepelnek a lakossági alrendszerben: ez 31 ezerrel több a 2016 véginél. A nyilvántartott szerződések száma 130 ezerrel, 9,62 millióra emelkedett ugyanebben az időszakban, ami azt jelenti, hogy átlagosan nagyjából 1,9 szerződés jutott minden, a rendszerben szereplő magánszemélyre. A nyilvántartott szerződéseken belül viszont jelentősen – hozzávetőlegesen 200 ezerrel, 2,1 millióra – emelkedett a már megszűntek száma, miközben a még fennállóké kisebb mértékben csökkent 2017 első kilenc hónapjában. A nyilvántartott lakossági ügyfelek és szerződések számának emelkedése viszont nem túlságosan meglepő: a hitelpiac élénkülése nyomán ismét egyre több háztartás folyamodik kölcsönért a pénzügyi szolgáltatókhoz.
A lakossági hitelportfólió minőségének javulása tükröződik a Magyar Nemzeti Bank vonatkozó statisztikáin is: ezek szerint – csak a hitelintézeti szektort vizsgálva – 2017 első fél évének a végére 13 százalék alá csökkent a nem teljesítő hitelek aránya a háztartási szektorban az egy évvel korábbi 20,9 százalékról. Ennek nyomán a nem teljesítő kategóriába sorolt hitelek nagysága 73,51 milliárd forintra mérséklődött az egy évvel korábbi 1205 milliárdról.
Javulás a cégeknél is
A KHR vállalkozói alrendszerében összesen 266 ezer késedelmet tartott nyilván a BISZ Zrt. szeptemberben, ami 13,6 százalékos csökkenést tükröz a 2016 végi állapottal összehasonlítva. A fennálló mulasztások száma 57-ről 48 ezerre csökkent az első kilenc hónapban, a megszűnteké pedig 33 ezerrel, 218 ezerre mérséklődött.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.