A 2017 első felében készített felmérés tanúsága szerint a banki felső vezetők kétharmada arra számít, hogy a PSD2 – más szabályozásokkal kölcsönös összefüggésben – vállalata valamennyi tevékenységét érinti majd. Ugyanakkor csak 9 százalék számolt be arról, hogy cége már az implementációs fázisnál tart a PSD2-re való felkészülésben – derült ki a PwC legújabb felméréséből.
A PSD2 bevezetésével a jogalkotók egyenlő versenyfeltételeket kívánnak teremteni mind az új, mind a hagyományos piaci szereplők számára, ösztönözve a versenyt és az innovatív pénzforgalmi szolgáltatások elterjedését.
A módosított irányelv alapján az európai bankoknak biztonságos módon hozzáférhetővé kell tenniük ügyfeleik adatait, és idővel harmadik felek számára is hozzáférést kell biztosítaniuk ügyfélszámláikhoz.
A PSD2 a nyílt bankolás (open banking) korszakának kezdetét jelzi, amelyben a pénzügyi technológiai szolgáltatást nyújtó (fintech) cégek, a kereskedők, és akár a távközlési vállalatok is gyökeresen átalakíthatják a pénzforgalmi szolgáltatások piacát – írja a közlemény.
2018 januárjában lényegében megszűnik az ügyfélszámlákkal kapcsolatos információkra és a pénzforgalmi szolgáltatásokra vonatkozó banki monopólium. Biztató jel, hogy a PwC által megkérdezett pénzintézetek szinte mindegyike (94 százalék) valamilyen módon foglalkozik már a PSD2-vel, és három bankból kettő úgy nyilatkozott, hogy a PSD2-t stratégiai pozíciójának megváltoztatására kívánja felhasználni.
A PSD2 bevezetése összetett, számos felet érintő folyamatnak ígérkezik. Sok bank számára önmagában is kihívást jelent, hogy 2018-ra megfeleljen a követelményeknek, de nem ez lesz az egyetlen előttük álló probléma – magyarázza Kerekes Antal, a PwC Magyarország technológiai tanácsadásért felelős cégtársa. Szerinte a bankoknak megfelelő stratégiai választ kell találniuk, ha nem akarják, hogy a pénzügyi szolgáltatások terén betöltött közvetítő szerepüket harmadik felek ügyfélorientáltabb megoldásai vegyék át. Elemezniük kell a formálódó pénzforgalmi szolgáltatási környezetet és új szolgáltatási bevételi lehetőségeket kell találniuk, amit a legtöbb bank még nem tett meg – tette hozzá a szakember.
Felmérésünkben arra kértük a bankokat, hogy rangsoroljanak négy kialakulóban lévő üzleti modellt. A válaszadók 50 százaléka arra törekszik, hogy bankja a pénzforgalomhoz kötődő különböző rendszereket és folyamatokat összefogó szolgáltatóvá (úgynevezett platform aggregátorrá) váljon, ami egy olyan nyílt platform kifejlesztését feltételezi, amely lehetővé teszi, hogy a partnerek termékeiket és szolgáltatásaikat a bank kínálatába integrálják, illetve a bank szabványos hozzáférésének (API) és adatainak felhasználásával új termékeket és szolgáltatásokat hozzanak létre – írja a felmérés.
https://www.vg.hu/penzugy/parlament-ele-kerult-fintechrol-szolo-torveny-2-629327/
Nagy Ádám Gusztáv, a PwC Magyarország technológiai tanácsadásért felelős menedzsere hangsúlyozta, azok a bankok, amelyek képesek ezt megvalósítani, jelentősen erősíthetik piaci pozíciójukat.
Reálisan azonban csak néhány nagybanktól várható, hogy valóban hatékony partner-ökoszisztémát épít ki. Úgy véljük, hogy amíg nem alakul ki egy közös európai API szabvány, kevés harmadik fél lesz hajlandó több bankhoz csatlakozni
– tette hozzá. Szerinte egyértelmű, hogy a nyílt bankolásra való áttérés során a pénzintézeteknek szigorú, a piaci pozíciójukra és versenyelőnyeikre is kiterjedő önértékelést kell végezniük.
A jelentés részeként a PwC számos, a PSD2 hatékony és eredményes bevezetése érdekében követendő lépést határozott meg.
A felmérés talán legfontosabb megállapítása, hogy a bankoknak be kell vonniuk felső vezetésüket a nyílt bankolásra adott stratégiai válasz kidolgozásába.
Jelenleg a stratégiai megfontolások gyakran csak az IT és az üzemeltetési részlegek PSD2 megfelelési projektjeinek melléktermékeként merülnek fel. A PSD2 messzemenő hatását tekintve az ilyen hozzáállást tanúsító bankok elmulasztják a lehetőséget, hogy a nyílt bankolás új világában jelentős szerephez jussanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.