Tavaly a tranzakciók majdnem 79 százalékában készpénzzel fizettek az euróövezetben. Az euróövezet más nagy nyugati országokhoz képest a leglassúbbak közé tartozik a készpénz feladásában, olyan országok mögött lemaradva, mint az Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Ausztrália és Kanada.
A legnagyobb euróövezeti gazdaságban, Németországban 80 százalékon állt tavaly a készpénzfizetéses arány, ami érthetővé teszi, hogy a németek miért fogadták rosszallással az Európai Központi Bank azon döntését, hogy kivonja a legnagyobb címletű, 500 eurós bankjegyet a forgalomból. Az EKB ezen döntését széles körben úgy értelmezték, mint a készpénz feladása felé vezető első lépést.
A pusztító világháborúkat és hiperinflációt túlélő, gazdaságilag konzervatív nézeteket valló németek erősen bíznak a készpénzben, és még banki ügyeikben is előnyben részesítik az egyszerű megtakarítási termékeket, különösen a bankbetéteket.
A készpénz fontosságát jól tükrözi, hogy egy átlagos euróövezeti fogyasztó 65 eurót tart pénztárcájában, ezen belül is a németek többet mint eddig bármikor, nagyjából 100 eurót.
Az euróövezetben a hollandok és az észtek a leginkább készpénzkímélő népek: e két országban a tranzakciók kevesebb mint felében használtak bankjegyeket fizikai valóságukban.
A helyzetet azonban megváltoztathatja, hogy az érintés nélküli fizetések gyorsan növelhetik az elektronikus tranzakciókat. Az ilyen fizetések esetében a fogyasztók kártyájukkal vagy mobiltelefonjukkal csak megérintik a fizetési terminált, és kis összeg esetén gyakran PIN-kód megadása nélkül is gyorsan lezárul a tranzakció.
Az a sebesség, amellyel egyes országokban elterjedtek az érintés nélküli fizetések, azt sugallják, hogy jelentősen emelkedhetnek az elektronikus tranzakciók, ha a POS terminálok és kártyák szélesebb köre lesz alkalmas érintés nélküli fizetésre. Mindazonáltal az érintős kártyákkal végrehajtott fizetések aránya még csak 1 százalékot tett ki tavaly a tranzakciókban, ami azt jelzi, hogy a változások időt vesznek igénybe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.