A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a pénzügyi intézményeknél lefolytatott fogyasztóvédelmi célvizsgálatok keretében ellenőrizte, hogy a Budapest Hitel- és Fejlesztési Bank Zrt. (Budapest Bank), illetve az Oney Magyarország Zrt. (Oney) miként tesz eleget a hitelkártyáit érintő kereskedelmi kommunikációjában a teljes hiteldíj mutató (THM) feltüntetésére vonatkozó kötelezettségének. A jegybank eljárásai során a Budapest Banknál a 2015. június 16. és 2016. október 21. közötti, az Oney-nál a 2016. május 1-től 2017. július 28-ig tartó időszak reklámjait tekintette át.
A vizsgálatok megállapították, hogy a Budapest Bank és az Oney az általa – a Budapest Bank esetében nagyobb kereskedelmi áruház közvetítése útján – értékesített hitelkártya-termékeit oly módon népszerűsítette, hogy a kommunikáció során a THM értékét nem kellően figyelemfelkeltő módon, vagy – az Oney-nál tapasztalt egyes esetekben – egyáltalán nem jelenítette meg.
A Budapest Bank hitelkártya-termékét függő ügynökként közvetítő áruházakban megjelenő különböző hirdetéstípusoknál a THM-et a fő hirdetési szövegtől elkülönülő apró betűs részben, illetve minden más információhoz (különösen a kedvezményekhez) képest kisebb vagy azonos betűmérettel, és kevésbé feltűnő ábrázolásmóddal szerepeltették.
Az MNB további jogsértésként állapította meg, hogy a Budapest Bank kedvezményes kiegészítő hitelkártya szolgáltatást tartalmazó hirdetéseiben nem szerepelt a hitel költségeit bemutató reprezentatív példa, s az akciós és nem akciós hitelfeltételek sem voltak kellően átláthatók. Az Oney esetében lefolytatott vizsgálat a hitelkártya-termékek vonatkozásában panaszkezelési problémákat, illetve a szerződéskötést megelőző szóbeli tájékoztatási hiányosságokat is feltárt.
Az MNB a vizsgálatai nyomán feltárt jogsértések miatt a Budapest Bankra 18 millió forint, az Oney-ra 9,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, s kötelezte az intézményeket a vonatkozó előírások jövőbeni betartására.
A bírság összegének megállapítása során a jegybank többek között figyelembe vette, hogy a jogsértő gyakorlat a fogyasztók széles körét érintette.
A THM olyan mutatószám, mely egy évre vetítve tartalmazza a fogyasztási hitelek (pl. áruhitel, személyi kölcsön, hitelkártya) szerződésszerű teljesítéshez kötődő valamennyi, tőkén felül fizetendő terhét (kamat, egyéb költségek és díjak). A THM segít a fogyasztók anyagi lehetőségeihez igazodó kölcsön kiválasztásában, ezért is jogszabályi előírás, hogy a THM értékét a kereskedelmi kommunikációban minden esetben feltűnően, a rövidítés feltüntetésével és egy tizedesjegy pontossággal meg kell adni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.