A befektetők azonban nem pánikolnak, ezt jelzi, hogy kedden 3 százalékkal 318 dollárra erősödött az árfolyam, jóllehet múlt pénteken az e-kamion és az új Roadster prototípusának bemutatása után a kurzus 323 dollárnál is járt. Dől majd a pénz egyrészt a családi Model 3 sorozatgyártásának felfuttatásából, másrészt az új típusokra felvett előlegekből.
A megrendelők évekre előre hitelezik a Tesla működését, nem is kevés pénzzel, hiszen az elektromos nyerges vontató darabjáért 5 ezer dollárt kell most letenni, s leszállításukra az elsőként ébredők is csak 2019-től számíthatnak – optimális esetben. Az ezer példányban limitált csúcskategóriás Roadsterért negyedmillió dollárt kell letenni, csak ebből 250 millió friss dollár folyik be Elon Musk cégéhez. A 200 ezer dolláros utcai változatnál elég az 50 ezres beugró, ezt az összeget viszont legalább három évig használhatja a Tesla, mivel a gyártás 2020 előtt biztosan nem indul meg.
A rendelésekből befolyó összeg azonban eltörpül a Tesla beruházásainak finanszírozási igénye mellett, ezek negyedévente egymilliárd dollárt emésztenek fel. Ezt még akkor sem tudják előteremteni, ha az ígéretek szerint márciusra tényleg heti 5 ezer darab készül majd Fremontban a 35 ezer dolláros Model 3-ból. Kevin Tynan, a Bloomberg Intelligence vezető elemzője szerint a jövő év közepére – az említetteken felül – legalább 2 milliárd dollár friss tőkét kell szereznie a Teslának a nyugodt üzletmenethez.
Elon Musk alapító-vezérigazgató ezzel szemben úgy látja, hogy márciusig elegendő forrással rendelkeznek, utána pedig a kapacitásbővítés révén befolyó pénzből könnyedén finanszírozni tudják működésüket, legalábbis erre törekszenek. Ha nem sikerül, akkor ott a kötvénypiac, jóllehet egy Tesla-kibocsátáshoz nem éppen kedvezők most a körülmények.
A legutóbbi, három hónappal ezelőtti 1,8 milliárd dolláros kötvénykibocsátást legfeljebb a vállalat szempontjából lehet sikertörténetnek nevezni, ugyanis a pénz befolyt, míg az 5,3 százalékos hozammal hirdetett, 2025-ben lejáró nagy kockázatú bóvlikötvények forgalmi értéke azóta csak csökkent, egy dollárra számítva 93,9 centen kereskedtek vele az utóbbi hetekben. Augusztusban a nagy érdeklődés miatt 1,5-ről 1,8 milliárdra emelték a kötvénykibocsátás volumenét, most ilyennel aligha próbálkoznának. Kötvény helyett részvénykibocsátásból lehetne olcsón előteremteni pénzt, ám ez csökkentené a 20 százalékos pakettel rendelkező Elon Musk befolyását a cégben, ami aligha áll az alapító-vezérigazgató érdekében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.