Szombat óta elvben hatályos a PSD2, azaz a pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló módosított EU-s irányelv, amelynek célja, hogy az innováció és a verseny ösztönzése érdekében megnyissa a banki piacot a fintech cégek és egyéb harmadik feles szolgáltatók előtt a legtöbb európai országban. Ám több, nagyon fontos szabályozási részlet még nem lépett hatályba. Így például nem lefutott annak a kérdése, hogy a külső szolgáltatóknak átadott ügyféladatok esetében ki felel a jogosulatlan felhasználásért.
Az erre vonatkozó szabályok a múlt év végén megszülettek, de bizonyos jóváhagyások még hátravannak. Csak akkor kezd el ketyegni a tizennyolc hónapos idő, amikor a helyi jogrendeknek át kell ültetniük a szabályokat. Magyarországon azonban a pénzforgalmi törvény még szigorúbb kereteket állított. Nálunk az említett felelősség jövő januártól mindenképp az adatot átadó bankoké lesz, ám addig a külső (fintech) szolgáltatót az adatok lekérésére felhatalmazó ügyfél viseli ennek kockázatát, és ő járhat el polgári peres úton az adattal visszaélő szolgáltatóval szemben.
A Deloitte felmérése szerint a fenti kérdés kiemelten fontos térségünkben: az itteni országok banki ügyfeleinek 26 százaléka jelezte, hogy új online szolgáltatások érdekében hajlandó lenne számlaadatait más bankkal megosztani. A nyílt bankolás és annak előnyei még nem ismertek az átlagos régiós ügyfelek számára – hívta fel a figyelmet Mérth Balázs, a Deloitte Magyarország pénzintézetekért felelős vezetője.
A tanácsadó cég szerint régiónkban komoly technológiai eltérések vannak, ami a fintech befogadására is hatással lehet. Míg Romániában és Bulgáriában 20 százalék alatti a digitális banki csatornák aránya, addig a visegrádi országokban a 70 százalékot is eléri. De még ezekben az országokban is sokan a fióki ügyintézést választják – részben persze azért, mert sok ügylet egyelőre digitálisan nem érhető el. Így az érintett országokban a bizalom fő kérdés lehet.
Az sem meglepő, hogy a nagybankok nyitottabbak a PSD2 kínálta lehetőségekre, s igyekeznek más, külső felek bevonásával meglovagolni a lehetőségeket. Magyarán ők maguk fejlesztenek ügyfélélményt ígérő megoldásokat, abban bízva, hogy e megoldások és a saját hírnevük elég lesz klienseik megtartásához. A kisebb bankok erejét azonban még leköti, hogy megfeleljenek a törvényi előírásoknak, például kiépítsék azokat a rendszereket, amelyek a biztonságos adatátadáshoz szükségesek. Érződik félelem tőlünk nyugatabbra is az új digitális bankoktól, de meglepő módon a bigtech cégek, mint a Google és az Amazon, egyelőre nem minősülnek számottevő versenytársnak a Deloitte szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.