BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Franciáké lett a belgrádi repülőtér

Félmilliárd euróért a francia VINCI Airports társaságnak adja huszonöt évre koncesszióba a szerb kormány a Belgrád melletti Nikola Tesla repülőteret. A francia fél az 501 millió eurós koncessziós díj kifizetése mellett kötelezettséget vállalt, hogy az elkövetkező két és fél évtizedben további 732 millió eurót fektet a létesítmény korszerűsítésébe. Egyben arra is kötelezte magát, hogy az alkalmazottak közül nem bocsátanak el senkit. A francia céget az illetékes bizottság kéttucatnyi jelentkező közül választotta ki.

„Nagy lépés ez Szerbia számára, mely erősíti az országot. Nemcsak a hitelminősítésünkön javít a jövőben, hanem egyre több befektetőt vonz majd. Bővül a légi forgalom, a teherszállítás, a légikikötő pedig a jövőben sokkal jobb és szebb lesz, mint amilyen most” – jelentette ki Aleksandar Vucic államelnök, aki szerint nem lett volna ilyen sikeres a koncesszió, ha Szerbia nem alapította volna meg a saját légitársaságát. Vucic azt is elmondta, hogy az 501 millióból 417 millió euró a büdzsébe folyik, 84 millió euró pedig Szerbia polgárait, a kisrészvényeseket illeti meg. A repülőtér 17 százalékban ugyanis a részvényesek tulajdonában van, míg a közszférában dolgozók egy-egy részvényt kaptak ingyen, amikor a vállalat részvénytársasággá alakult.

Az egykori állami légitársaság, a JAT 2012-ben komoly válságba került, ekkor vásárolta meg 49 százalékát az Etihad Airways. Megalakították az Air Serbiát, azóta a repülőtér forgalma is folyamatosan nőtt. Tavaly már több mint 5 milliónyi utas fordult meg a légikikötőben, a nyereség pedig 30 millió

eurót tett ki.

Nagyrészt emiatt több ellenzéki párt és mozgalom is bírálja a döntést, kétségbe vonva annak gazdasági indokoltságát. Úgy vélik, a döntés ellentétes Szerbia gazdasági érdekeivel, s csak azért hozták meg, mert a hatalom rövid távú pénzügyi eredményekkel hamis képet szeretne festeni gazdasági sikereiről.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.