A bankszektor magánosítására vonatkozó bejelentés aligha érhette meglepetésként a piacot, hiszen a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) 2014-ben megkötött egyezmény értelmében Kijevnek 2022-ig csökkentenie kell az állami részesedést a bankszektorban – mondta lapunknak Bacsó Róbert ungvári közgazdász. Az ukrán kormány azt tervezi, hogy 55-ről 24 százalékra mérsékli az állami részesedést a bankszektorban. A 2016 decemberében államosított Privatbank, amely a legnagyobb pénzintézet az országban, szintén eladósorba kerül.
Ehhez képest tavalyelőtt ennek éppen az ellenkezője történt, amikor az ország pénzügyi rendszerének megmentése érdekében kénytelenek voltak államosítani a csődbe vitt Privatbankot. Ez akkor az államnak 116 milliárd hrivnyába került, s azóta még további 40 milliárdba. A szakértő szerint
a jelenlegi gazdasági-pénzügyi válságban biztosak lehetünk abban, hogy legalább három évig nem tudják értékesíteni. Ha ugyanis sor kerülne a magánosításra, abból csak veszteségesen jönne ki az állam.
A privatizálás nem lesz hatással a háztartásokra, hiszen az állami kézen lévő bankok 100 százalékban garantálják a lakossági betéteket. A magánszektorban ezzel szemben a betétalap csak kisebb részben nyújt garanciát.
A helyi sajtóban is felröppentek olyan hírek, hogy a privatizálás az OTP-t is érdekelheti. A szakértő úgy véli, hogy ennek lehet valóságalapja, miután a magyar banknak van leányvállalata az országban. Vonzó szempont lehet az is, hogy az állami bankok – Oscsadbank (Takarékbank), Privatbank, Ukrgazbank, Ukreximbank – évek óta ott vannak a top ötös listákon. A hitelezést tekintve például a Privatbank az első.
Az értékesítésben döntő szerepe lehet annak is, hogy folytatódik-e Kijev és az IMF együttműködése, és mennyire marad stabil az ország gazdasága, fizetőeszköze. A szakértő úgy véli, hogy az ukrán költségvetésben 2018-ban előírt várható 30 hrivnyás dollárárfolyam reálisnak tekinthető. Ezt nyilván az aktuális gazdasági és politikai helyzet nagyban befolyásolhatja. Hogyha az állam az importhoz viszonyítva növelni tudja az exportját, képes lehet a stabilitás elérésére.
Ukrajna és az IMF amúgy sem túl rózsás kapcsolata sokat romlott az elmúlt időszakban.
A washingtoni székhelyű szervezet sokadszorra is leszögezte: csak akkor újítja fel a hitelszerződést, ha az ukrán parlament a Velencei Bizottság iránymutatása szerint módosítja a már elfogadott korrupcióellenes jogszabályát, továbbá ha hozzálát az energetikai szektorának átalakításához, s a valóságban is működésbe lép az új privatizációs törvény. A kijevi vezetésnek esze ágában sincs változtatni a kifogásolt törvényen, mert akkor a nemzetközi partnerek lennének befolyással a bírók kinevezésére. Az energetikai reform Kijev szerint a rezsidíjak emelkedéséhez vezetne, ami egy évvel a választások előtt megengedhetetlen az aktuális politikai hatalom számára. Az országát segítő szervezetek sem szólhatnak bele a törvénykezési folyamatba, senki sem diktálhat erővel Kijevnek – jelentette ki egy lapinterjúban Petro Porosenko államfő. A szakértő szerint Porosenko tisztában van azzal, hogy az IMF már nem nyújt újabb segítséget, ezért igyekszik ellenséges hangulatot teremteni a hitelezővel szemben az ukrajnai közvéleményben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.