Ha visszamegyek az irodába, nagyon kevés kolléga van, aki nem azon dolgozik, hogy a bank hitelezzen, a hitelbővülés terén tehát nincs vita köztünk és a jegybank között, a probléma inkább ott van, hogy mást mutat a rendszer makroszinten és más az egyedi ügyfélszint – reflektált Nagy Márton jegybanki alelnök azon véleményére, hogy a korábban jelzett éves 5-10 százalékos hitelbővülés helyett 10-15 százalékos növekedésre volna szükség, Zolnai György, a Raiffeisen Bank elnök-vezérigazgatója. Szerinte
a nagy kérdés, hogy a prudenciális szabályok mellett van-e, lesz-e elég hitelezhető ügyfél – mind lakossági, mind vállalati területen – akikkel az MNB stratégiában szereplő hiteldinamika elérhető.
Régóta mondjuk, hogy a vállalkozások oldalán tőkeoldali erősítésre van szükség – azzal a tőkével, amit a tulajdonosok eddig beletettek, elértek a határokig mind működésben, mind finanszírozásban – mondta a szakember.
Wolf László, az OTP Bank vezérigazgató-helyettese szerint optimisták és bíznak is a hitelezés bővülésében, ám több költségoldali gátja is van a bővülésnek: nagyon sokba kerül a szabályozásnak való megfelelés, s a digitalizáció. Hasonló véleményt fogalmazott meg Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója is – szavai szerint 2019-20-ban ezekre a feladatokra lesz fedezetük, ám a későbbiekben ezt még nem látják. Zolnai György emlékeztetett: a Raiffeisen az elmúlt években 40 százalékkal csökkentette költségeit, fiókjainak felét bezárta, a hatékonyságot tehát nehéz számon kérni rajtuk.
A futó fejlesztések harmada ügyfélközpontú, kétharmada szabályozói megfelelés – csak az IFRS-megfelelés milliárdos költséget jelent.
A Raiffeisen költségeinek 50 százalékát a bérköltség teszi ki, s mint ahogy azt Bakonyi András, az MKB Bank vezérigazgató-helyettese hozzátette: bérversenyre a bankok is rákényszerülnek, mert a korábbi évekkel ellentétben már nem olyan vonzó a banki munka a fiatalok számára.
Vida József a szabályozás másik árnyoldalát is megemlítette:
szerinte a fogyasztóvédelem nem mindig egyenlő a fogyasztóbarátsággal – egy 56 oldalas szerződést nem könnyen lehet elfogadtatni az ügyfelekkel.
Jelasity Radovan, az Erste elnök-vezérigazgatója szerint ugyanakkor az elmúlt 6-7 év alatt óriásit változott a bankrendszer. Szerinte a rendelkezésre álló infrastruktúrával ma 50 százalékkal több ügyfelet is ki tudnának szolgálni, s ehhez nem kellene a költségek hasonló szintű emelkedése. Jelasity szerint elkésett a konszolidációs igény: ha a válság éveiben nem léptek a bankok, akkor most, amikor ilyen szép jövőkép, aligha lépnek a bankok – már csak azért is, mert sok esetben tulajdonosi döntés a maradás. Hasonló álláspontot fogalmazott meg Wolf László is, szerinte ma külföldön nyílik több akvizíciós lehetőség.
Zolnai György szerint egyértelműen az MNB Növekedési Hitelprogramja óta változott meg a kapcsolat a bankok, az MNB és a szabályozók között, kialakultak és jól működnek az egyeztetési fórumok. A bankszektor képviselői a bankadó további csökkentését és a tranzakciós illeték átgondolását javasolnák a kormánynak, de kapott bírálatot az ingyenes készpénzfelvétel rendszere is –
Wolf László szerint nincs még olyan piaci szektor, ahol kötelezővé tennék, hogy ingyenesen szolgáltasson.
Az Erste elnök-vezérigazgatója a bankadó hitelbővülést megakasztó hatását emelte ki: szerinte az a 20 bázispontos többletköltség árazásképtelenné teszi a hazai bankokat a komoly vállalati hitelek terén. Vida József szerint átgondolásra érdemes a hitelezés felfutása és a fedezetek érvényesíthetősége tekintetében a végrehajtás és polgári perrendtartás, az elektronikus fizetés elterjedésének akadályai közé pedig odasorolta azt is, hogy míg a banki számlafizetés illetékköteles, a sárga csekk „ingyen” van.
A következő 12 évben, 2030-ig a jövedelmek, a beruházások bővülésének és a hitelezés emelkedésének együtt kell megvalósulnia, mindhárom szükséges, de önmagában egyik sem elégséges a fenntartható felzárkózáshoz – mondta Nagy Márton, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke a Portfolio.hu Hitelezés 2018 című konferenciáján.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.