Érdekes vitába keveredett az elmúlt napokban a biztosítási szakma és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary): tagsága nevében a NiT azt sérelmezte, hogy – állításuk szerint – átlagosan három-négyszeresére emelkedett az autóbuszok kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díja, amit a biztosítók a közelmúlt buszbaleseteivel indokolnak.
A NiT szerint az autóbuszos személyszállító vállalkozások nagy része kisvállalkozás, tőkeerejük alacsony egy ilyen biztosítói döntés finanszírozásához, ezért a biztosítótársaságok díjkövetelését az utasokra kell hárítaniuk.
A múlt héten a NiT jelzésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) mielőbbi egyeztetésre és vizsgálatra kérte fel az ügyben hatáskörrel rendelkező Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Gazdasági Versenyhivatal vezetőit, mivel osztotta a szakmai szervezet azon véleményét, amely szerint az autóbuszos személyszállítók kötelező kgfb-díjainak egyidejű, nagyarányú emelése miatt akár a kartellgyanú vagy az erőfölénnyel való visszaélés vizsgálata is indokolt lehet.
A kartellgyanú aligha állhat meg egy olyan piacon, ahol a biztosítói díjak rendkívül széles spektrumban szóródnak. Márpedig a lapunk által véletlenszerűen kiválasztott – egy autós portálon használtan 30 millió forintért kínált –, 2008-ban gyártott Mercedes-Benz Tourismo Euro5 61+2 fős turistabuszra, a Netrisk.hu online kalkulátora szerint, a piacon díjat hirdető 12 társaság éves kgfb-díj-ajánlatai 522 ezer és 4,63 millió forint között érhetők el – ehhez jön a buszok esetében maximált 30 295 forintos biztosítási adó.
A díjak rendkívüli mértékű drágulásának hírét árnyalja a tény, hogy a kgfb-piacon évek óta folyamatos a díjemelkedés. Ezt a közelmúltig a felügyeletet ellátó MNB is szükségszerűnek nevezte, tekintve, hogy 2016-ig az üzletág kombinált mutatója (a kárkifizetések és a költségek összegének és a díjbevételnek a hányadosa) 100 százalék felett volt, és a biztosítók arra kényszerültek, hogy más szegmensekből fedezzék az üzletág veszteséges működtetését.
A szintén a Netrisk.hu által nyilvántartott kgfb-indexből azt láthatjuk, hogy
Ehhez képest napjainkban a kgfb-piac éves átlagdíja 37 873 forint. (A díjak emelkedéséhez az alkatrészek és a szervizek rezsidíjának emelkedése mellett a személyi sérüléses károkra kifizetett mind nagyobb összegek vezettek.) A fenti példában szereplő busz kategóriájának átlagdíja egy, az MNB-nél fellelhető statisztika szerint 2013-ban 740 178 forint volt. Ha erre a piac átlagos 90 százalékos díjemelését rámérjük, átlagdíjnak 1,4 millió forint körüli összeget kapunk.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.