A Walmart–Amazon e-kereskedelmi háború legújabb áldozata az indiai piacon meghatározó Flipkart lett, amelyben a Walmart 16 milliárd dollárért 77 százalékos részesdést szerzett. Ez volt a hagyományos kiskereskedelmi piacot évtizedek óta uraló Walmart eddigi legnagyobb felvásárlása, amelyet újabbak követhetnek, ha tartani akarja pozícióit az Amazonnal szemben. Az üzlet bejelentésére szerdán 3 százalékkal esett a Walmart árfolyama, miután közölték, hogy a felvásárlással kapcsolatos kiadások 25-30 centtel csökkentik a jövő januárban végződő, 2019-es üzleti év egy részvényre eső eredményét (EPS).
Nem kis tételről van szó, hiszen a 2018-as üzleti évben az EPS 3,28 dollár volt. Mi több, a jövő februárban induló 2020-as üzleti évben 60 centre teszik az indiai működéssel kapcsolatos fejlesztések EPS-csökkentő hatását. Ez persze csekély ár ahhoz, hogy a világ második legnépesebb, 1,35 milliárd főt számláló piacán megkerülhetetlenné váljanak. Nulláról indultak ott, ahol a 7Park Data áprilisi adatai szerint az Amazonnak már 44 százalékos piacrésze van, míg a Flipkartnak 40. Pontosabban az amerikaiak az alapokat már bő tíz éve letették, hisz a Walmart huszonegy, nagykereskedőket kiszolgáló áruházat működtet.
A fogyasztókkal viszont nem kerülhetett közelebbi kapcsolatba, mivel az indiai törvények korlátozzák a külföldi láncok megjelenését a döntően családi kisboltokkal jellemzett kiskereskedelemben.
A PwC becslései szerint tavaly 17 milliárd dolláros forgalom volt az indiai online áruházakban, a szappantól az élelmiszereken át az okostelefonig mindent árusító Flipkart ebből legkevesebb 4,6 milliárdot hasított ki. A bővülés elképesztő üteműnek ígérkezik, a Morgan Stanley szerint 2025-ben már 200 milliárd dolláros lehet az indiai e-kereskedelmi piac forgalma. A Walmart azonban másokat is bevesz az üzletbe, a Reuters úgy tudja, hogy a Google anyacége, az Alphabet például 3 milliárd dollárért 15 százalékos részesedést szerezhet a Flipkartban.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.