Az elmúlt évek átalakítása után ma már tudható, hogy mekkora az állami vagyon – ez korábban nem volt így. Ennek a 16 ezer milliárd forintnyi vagyonnak stabil, értékőrző biztosítását tűzte ki célul a miniszterjelölt. A vagyont jellemzően tulajdonosi joggyakorlás irányából felügyelik, még a szakpolitikákat sem ők határozzák meg. Ugyanakkor az ágazati politikák mellett, stratégiai tulajdonosi tervezés is napirenden lesz – ők is meg fogják határozni a tulajdonosi elvárásaikat.
A szakember szerint ezen cégek versenyképességét növelni fogják – ez nem csak a profit érdekében szükséges, hanem az állampolgárok jóléte és jól léte miatt is.
Az állami vagyonportfóliót gyorsan áttekintik, kiválasztják a húzóerőt jelentő nemzeti bajnokokat. Emellett fontos, hogy meghatározzák azon cégek körét, amelyeknek állami tulajdonban tartása nemzeti érdek. Fontos, hogy támogassák a technológiai megújhodást, fontosnak nevezte, hogy itt is megjelenne a magyar állam. Meg fogják nevezni azokat a cégeket is, amelyeknek a vagyonportfólióban tartása felesleges, nemzetgazdasági ás vagyonpolitikai érdeket nem szolgálnak. Ezeket a cégeket igyekeznek majd eladni.
Aktív vagyonkezelést kívánnak folytatni,
a közművagyon további gyarapítása cél.
Ma már minden magyar háztartás a Nemzeti Közműtől tud áramot és gáz vásárolni. Az új közműholding képes a szolgáltatások fenntartására és az új technológiai vívmányok meghonosítására is mint az e-mobilitás. A szükséges beruházások, vásárlások, fejlesztések finanszírozása kapcsán arra törekednek, hogy annak költségei az államadósságra ne gyakoroljanak jelentős hatást és a fejlesztésekhez csak csekély költségvetési forrást használjanak fel.
Az MFB 2011-12-ben sikeresen megtisztította a portfólióját a korábbi rossz hitelektől, majd az EU-források gyors eljuttatásában sikerült komolyat lépnie az MFB Pontok létrehozásával. Az MFB tevékenységét tovább erősíteni akarják, hogy a következő évek forráshiányos helyzetét – az EU pénzek csökkenését – a bank ellensúlyozni tudja. Az MFB termékstruktúrájában hitel-, garancia- és tőketermékek egyaránt megtalálhatóak lesznek.
A cél az, hogy az MFB csoport olyan ügyfeleket is ki tudjon szolgálni, akik a bankok számára nem hitelezhetőek
– a fejlesztések hosszú távja (15 éven túli vállalati hitelezés), a túl magas kockázat vagy a vállalatok tőkehiánya miatt. Bártfai-Mager Andrea szerint évi 400 milliárd forint kihelyezéssel számolnak az MFB esetében.
A takarékszövetkezeti integrációban egyértelművé vált a struktúra. Bártfai-Mager Andrea azt ígérte, hogy a jövőben is biztosítják a szövetkezeti szektor önállóságát, ugyanakkor a Takarékbank központi banki jellege mellett egységes termékek, szolgáltatások és informatikai háttér épül ki. A betétgyűjtő-fókusz mellett az FHB integrációjával az aktív, azaz a hiteloldalon is erősödhet a takarékszövetkezeti szektor. Bártfai-Mager Andrea azt is elmondta, hogy
középtávon csökkenő, majd megszűnő állami jelenléttel számolnak a szövetkezeti hitelintézeti szektor terén.
A fiókhálózat átalakításáról szólva elmondta: olyan fiókokat akarnak működtetni, amelyek megfelelnek a kor elvárásainak – ezek azonban nem működhetnek minden településen. A le nem fedett területeken egyrészt mobilbankári hálózattal – a buszokra telepített mobil fiókokkal – igyekeznek kiszolgálni. Néhány helyen olyan terminálok lesznek, amelyek nemcsak pénz kivételre, hanem befizetésre és bizonyos tranzakciók végrehajtására (pl. hiteligénylés elindítására) lesznek alkalmasak. Emellett a Modern falu program keretében szó lehet majd olyan megoldásokról, ahol a pénzügyi szolgáltatásokat nem profitorientáltan kínálják az érintetteknek – ám a miniszterjelölt hangsúlyozta, erről a program többi résztvevőivel kell egyeztetni.
A Magyar Postát sikerült új irányba állítani az elmúlt évek számtalan sikertelen kísérlete mellett. Bártfai-Mager Andrea a logisztikai iparágban kell előrelépni – az elmúlt másfél évben munkaszervezéssel és beruházásokkal már előkészületeket tette annak eléréséhez, hogy 2020-ra csomaglogisztika regionális központ legyen Magyarország és a Magyar Posta. A hagyományos postai szolgáltatások is megújulnak, de látni kell, hogy a fogyasztók mást akarnak. A miniszterjelölt szerint épp ezért át akarják vizsgálni az egyetemes postai szolgáltatási körbe tartozó szolgáltatások körét. A csomagküldési anomáliákról a miniszterjelölt elmondta, olyan nagy tömegben érkeznek bizonyos időszakokban – például karácsonykor – küldemények, amelyeknek feldolgozása embert próbáló feladat. Emellett – jelezte Bártfai-Mager Andrea – sok interneten vásárló nincs tisztában azzal, hogy megrendelésekor nem csomag, hanem levélszolgáltatást vásárol, amelyhez mérsékelt szolgáltatás kapcsolódik – például nincs nyomkövetés. A miniszterjelölt ugyanakkor jelezte: a közeljövőben a Posta már képes lesz a levélküldemények – egyelőre országon belüli – nyomonkövetésére is.
A kistelepülések lakói a felmérések szerint szeretik a mobilpostát – ismertette az erre vonatkozó felmérést a miniszterjelölt.
A Nemzeti Útdíj Szolgáltató évi 220 milliárd forintos költségvetési befizetést teljesít – az élet igazolta, hogy a korábban túl optimistának vélt bevételi számok nemcsak, hogy realisták, de túl is szárnyalhatóak voltak – jelezte Bártfai-Mager Andrea.
A miniszterjelölt bejelentette, hogy megválasztása esetén Fónagy János lesz a parlamenti államtitkára, míg a vagyonpolitikáért és a koordinációért Juhász Edit és Takács Gábor felel majd.
A személyével, a tulajdonában lévő lakásában működő cégekkel kapcsolatban a miniszterjelölt elmondta, 2001. óta nyilvános szereplő, nemzetbiztonsági ellenőrzéseken is átesett. Hangsúlyozta: gyermeki apjával 20 éve megszakította a kapcsolatot. Hangsúlyozta: nem felügyel egyetlen olyan céget sem, amelyben bármelyik családtagjának érdekeltsége van. A takarékszövetkezeti integrációt nem irányítja és nem felügyeli, ő a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs (SZHISZ) szervezetét felügyeli az MFB-n keresztül. Az SZHISZ feladata letisztult, csak a szövetkezeti hitelintézetek prudenciális működését felügyeli az MNB felügyeleti jogosítványait nem érintve.
A korábbi igazgatósági és felügyelőbizottsági tagságai a kormánybiztosi poszttal nem voltak összeférhetetlen, de miniszterként ezekről már le fog mondani – egyrészt összeférhetetlenség, másrészt az új feladat nagysága miatt.
Az Alkotmánybíróság döntése szerint az alapítványok vagyona ugyan közpénz, ám ezek felett az MNB gyakorolja a tulajdonosi jogokat, az MNB pedig független közintézmény. Bártfai-Mager Andrea hangsúlyozta: ő a Monetáris Tanács külső tagja volt, az MNB igazgatósági döntéseiben nem vett részt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.