Tízmilliárd dollár értékű részvénykibocsátással (IPO) debütál a hongkongi tőzsdén a Xiaomi technológiai óriás. A pekingi székhelyű okostelefon- és okoseszköz-gyártó piaci értékét most 80–100 milliárd dollár közé becsülik a Reuters elemzői. A Xiaomi a tőzsdehatósághoz beadott kérelmében először ad részletes tájékoztatást anyagi helyzetéről. Ezt megismerve rögtön érthetővé válik, hogy a leghamarabb június végén esedékes IPO iránt miért volt már látatlanban is hatalmas az érdeklődés.
A cég ugyanis fittyet hányt az okostelefonok világpiacán tapasztalható igénycsökkenésre, sőt eladásait új területek meghódításával növelte, így Indiát például egyetlen erőteljes rohammal sikerült bevennie. A Counterpoint Research statisztikája szerint a Xiaomi a világ negyedik legnagyobb okostelefon-gyártója, amely tavaly megduplázta értékesítéseit kedvező ár-érték arányú készülékeivel, melyek 28 százaléka külföldön talál gazdára.
Az igazi nagy pénzt azonban nem a mobil, hanem a rá épülő internetes szolgáltatások hozzák a cég számára.
Amíg az okostelefonokat a riválisokéhoz képest pengevékony, 8,8 százalékos marzzsal adják, addig a szolgáltatások utáni bevétel 60 százaléka a tiszta haszon. Összehasonlításul: az Apple az iPhone X-en keres arányaiban ugyanennyit. A Xiaomi saját platformjának 190 millió felhasználója van, ennyien veszik igénybe a szolgáltatásait, játszanak rajta, miközben találkozhatnak a szintén tetemes bevételi forrást adó hirdetésekkel. Mindent egybevetve a Xiaomi tavaly az előző évinél 67,5 százalékkal magasabb, 18 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le, üzemi eredménye 1,92 milliárd dollár volt, ez a 2016-os érték három és félszerese.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.