Bátrabban használják az online csatornát a kártyás vásárlásaiknál a magyarok: 2018 első negyedévében összesen 262,8 milliárd forint értékben hajtottak végre tranzakciókat internetes – illetve telefonos és postai – megrendelésekhez kapcsolódóan az itthon kibocsátott plasztikokkal, ami 40,4 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) napokban közzétett, friss pénzforgalmi statisztikáiból. A végrehajtott tranzakciók száma is dinamikusan nőtt:
az első három hónapban meghaladta a 24,4 milliót, ami 42,5 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
Az MNB adatai szerint a külföldi netes vásárlásoknál erősebb a növekedési dinamika: ezek során 104,06 milliárd forintot költöttek el három hónap alatt a magyarországi kártyabirtokosok, több mint 10,55 millió tranzakcióval, ami mind a műveletek száma, mind értéke alapján nagyjából másfélszerese a 2017 első negyedévében regisztrált mennyiségnek. Belföldön 13,86 millió tranzakció során 158,72 milliárd forintot költöttek ezen a csatornán kártyáikkal a magyarok, ami hozzávetőleg 37, illetve 35 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz viszonyítva.
A jegybanki statisztikák szerint változatlanul erős a növekedés a fizikai kereskedőknél keletkező forgalomban is. A belföldön és külföldön együttesen végrehajtott kártyás vásárlások értéke január eleje és március vége között megközelítette az 1079 milliárd forintot, ami 22,2 százalékkal több az egy évvel korábbi 882,5 milliárdnál.
A tranzakciók számában még nagyobb – 27,1 százalékos – emelkedést tükröznek az MNB számai, ami arra utal, hogy a boltokban gyakrabban kerülnek elő kisebb összegű vásárlásoknál is a bankkártyák.
Utóbbiban nyilvánvalóan szerepet játszik az érintéses technológia népszerűségének növekedése: a jegybank adatai szerint a hazai elfogadói hálózatban a belföldi kibocsátású kártyákkal lebonyolított érintéses tranzakciók számának bővülése az első negyedévben mintegy 41 százalék volt az előző év azonos időszakához képest.
Ennek következtében – mutatott rá az adatokhoz kapcsolódó elemzésében az MNB – 2018 első negyedévében a kártyás vásárlási forgalomnak darabszám alapján 76, értékben pedig 64 százaléka az új technológia segítségével bonyolódott le.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.