Gyors és alapvető átalakulás várható a párbeszédalapú kereskedelem területén – derül ki a Mastercard és a Future Agenda szervezet közös kutatásából. A párbeszédalapú vásárlás során a felhasználó hangjával vagy egy chatfelület segítségével választ és fizet.
Az Európai Unióban minden ötödik válaszadó vásárolt már szöveg- vagy hangasszisztens segítségével.
A megkérdezettek 21 százaléka vásárolt, 16 százaléka fizetett, 7 százaléka pedig igénybe vett ilyen formában banki szolgáltatást.
Az amerikai fogyasztók 87 százaléka tudatában van annak, hogy vásárlásai során hang- és szövegkezelő felülettel kommunikál, 66 százaléka pedig már használt ilyen szolgáltatást korábban.
A kutatás arra is rámutatott, hogy sok fogyasztó aggódik a hangalapú vásárlás általános biztonsága miatt, különösen az e-kereskedelemben.
Az egyéb pénzügyi szolgáltatások területén is terjed a digitalizáció. Az MFB tegnap kiadott friss gazdasági jelentése szerint a kereskedelmi bankok a digitális lehetőségek kihasználásával a fogyasztókat új csatornákon szólíthatják és szólítják meg. Mindemellett az erősödő verseny, az új technológiákhoz kapcsolódó szabályozás és a hagyományos bankszektoron kívüli versenyzők kihívások elé állítják a pénzügyi iparágat.
A pénzforgalmi szolgáltatások piacán több egyedi akadály is gátolja az innovatív technológiákat célzó fejlesztések megvalósulását.
A lakossági szegmensben a kereskedelmi bankok közötti versenyt akadályozza egyrészt, hogy a gazdasági szereplők bankváltása az ügyfeleknek munka- és időigényes folyamatnak tűnik, és hogy a hitellel rendelkezőknek gyakran kötelező a kölcsönt adó banknál folyószámlát is fenntartaniuk.
Másrészt az új pénzforgalmi szereplők piacra lépését is számos tényező hátráltatja, így például – emeli ki az MFB kiadványa – jelentős a belépési költség, és szigorúak a fogyasztóvédelmi szabályok.
Ezzel együtt is jelentős változások következtek be a piacon, s több modern és egyben költséghatékony banki megoldás terjedt el. Ilyen a mobilbankolás és -fizetés, a személyre szabott internetes ügyintézés, valamint a banki termékek online értékesítése. Tavaly már az európai lakosság 61 százaléka intézte banki ügyeit online.
Magyarországon a Deloitte idei felmérése szerint 1,3 millióan csak digitális csatornát vennének igénybe bankügyeik intézésekor.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.