A pénteken megszavazott törvénymódosítás érvényben tartja az adósapkát a kgfb-re rakódó biztosítási adó tekintetében: továbbra is maximum napi 83 (éves szinten 30 295) forint lehet az adó. Az intézkedés célja még mindig az, hogy a kvázi sokat fizető nagy gépjárművek tulajdonosait ne nyomja számottevő adóteher is.
Ám az adó a befizetett díjra vetül, márpedig a korábban kárt okozó autósoknak a bonus-malus rendszer szabályozása szerint akár az eredeti díj négyszeresét is kérheti a biztosító, ha az autós többször okozott kárt. (Ráadásul a bruttó díjat növeli a biztosítók által mind többször alkalmazott károkozói pótdíj is.) Így viszont az éves díj 132 ezer forint fölé megy, és akkor az állam a károkozót jutalmazza adómérsékléssel.
Értelemszerűen ennyi a személykocsiknál csak a valóban rengeteg kárt okozó, 4-es maluskategóriában lévő vagy kirívóan nagy teljesítményű autósoknak jön össze – a kgfb átlagdíja a Netrisk kgfb-indexében 38 078 forint volt szerdán –, ám a tehergépjárművek körében több olyan szegmens lehet, ahol a rossz bonus-malus mutató miatt emelkedik az említett szint fölé a kgfb díja. Itt több olyan eset lehetséges, ahol a gépjármű-tulajdonos lényegében azért kap adókedvezményt, mert rosszul vezet. (A flottaszerződéseknél ugyanakkor általában nincs bonus-malus rendszer, a biztosítók ott A0 alapdíjon számolnak.)
Sokak szerint érdemes volna az adósapka alkalmazásának lehetőségét valamilyen módon a kármentességhez kötni, például kimondani, hogy a büntetőszorzóra vonatkozó díjtételre nem igényelhető az adókedvezmény.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.