Az egy év alatt értékének kicsivel több mint harmadát elvesztő Waberer’s-részvények csütörtökön újra eladói nyomás alá kerültek, miután a szállítmányozási társaság két negatív hatású bejelentést is tett. Módosították a csoportszintű EBITDA- (kamatok, adók és értékcsökkenés levonása előtti profit) kilátásokat: a korábbi vezetői kommunikációban jelzett növekedés helyett már kismértékű csökkenést jeleznek előre a tavalyi 85,8 millió euróhoz képest. A menedzsment továbbra is a bevétel két számjegyű növekedésére számít idén, ezen a soron nem módosítottak. Az üzemi eredmény csökkenésének fő okai a régiós munkaerőpiaci nehézségek és az alacsonyabb kamionkihasználtság. A vezetőség azonban ezeket a hatásokat ideiglenesnek tekinti, és a piaci feltételek fokozatos javulását várja az év második felében. Olyan intézkedéseket hoztak, amelyekkel a társaság jobban reagál a piaci változásokra, kiaknázza versenyelőnyeit, és a következő évben javítja a nyereségrátát.
A másik Waberer’s-bejelentés az egy évvel ezelőtti lengyel szállítmányozási cég, a Link akvizíciójához kapcsolódik. A Waberer’s kártérítést kér a lengyel vállalat eladójától arra hivatkozva, hogy a szerződéskötéskor fontos információkat titkolt el a cég képviselője. A Világgazdaság megkereste a Waberer’s befektetői kapcsolattartóját, Teremi Mártont, de csupán annyit mondott, hogy amíg nincsenek konkrétabb lépések az ügyben, nem közölhetik a részleteket a nyilvánossággal. Az Aegon alapkezelőnél úgy vélik, az elmúlt egy évben több korábbi Link-ügyfél pártolt el a cégtől, vélhetően ezzel kapcsolatos a kártérítési igény.
Mindkét hír egyértelműen negatív – állítja hírlevelében az Erste, és kifejti, hogy a profit warning lehetősége már korábban beárazódott a részvényárba, a Waberer’s-papírok a szektortársak értékeltségének felén forognak. Az Equilor vezetőelemző-helyettese, Kovács Bálint lapunk kérdésére hozzátette, csak kismértékű meglepetés a bejelentés, mivel a szállítmányozási cég vezetője, Lajkó Ferenc a Világgazdaságban egy véleménycikkben utalt már az „olvadó profitra”. Kovács szerint Lajkó sorai egyfajta segélykiáltásként is értelmezhetők.
A vezérigazgató arról írt, hogy a fuvarozási és a logisztikai szektor évek óta tartó problémái a következő hónapokban odáig fokozódhatnak, hogy a teljes ellátási láncot veszélybe sodorhatják. A közúti fuvarozási-szállítmányozási, illetve a logisztikai szektorban három éve folyamatosan emelkednek a működési költségek. Kevés a sofőr, és drága; emellett a biztosítási díjak, a tranzitköltségek, valamint az irodai és raktári alkalmazottak bérének emelkedése is növelte az iparági szereplők terheit.
„Az európai minimálbér-változtatások, valamint a sofőröket sújtó, a vezetésre és a hét végi hosszú pihenőidőkre vonatkozó szigorítás csak hab a tortán. Július 1-jétől ráadásul Németországban, azaz az egyik legnagyobb európai piacon a háromszorosára nő a díjköteles útszakaszok hossza” – tette hozzá.
A teljes cikk a pénteki Világgazdaságban olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.