Az utóbbi egy év leglassabb profitnövekedési tempója jellemezte a Samsung Electronics júniussal zárult második üzleti negyedévét. A dél-koreai elektronikai konszern teljesítményét a lanyhuló okostelefon-értékesítések és a felpörgő csipeladások kettőssége határozta meg. A mobiltelefonokat és ezek alkatrészeit gyártó üzletágnál az üzemi eredmény 34 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, s 2,41 milliárd dollárt tett ki. Az Apple mellett számos más okostelefon-gyártó számára részegységeket szállító üzletág hozza rendszerint a Samsung bevételeinek 40 százalékát.
A globális trend alól azonban a Samsung sem tudta kivonni magát, a mobilok iránti csökkenő kereslet érzékenyen érintette a dél-koreaiakat. Náluk a magas haszonkulccsal értékesített húzómodell, a Galaxy S9-es eladásai torpantak meg, de ezúttal nem minőségi, hanem árazási problémák miatt.
A Xiaomi, a Lenovo és a Huawei által támasztott kínai konkurenciához kell igazodnia a Samsungnak is, és ez negatívan érinti a nyereségességét. A vállalat ezúttal is felhívta befektetői figyelmét a fokozódó árverseny várható következményeire, amelyre csattanós választ adhat a Samsung a várhatóan jövő héten debütáló csúcsmodell, a Galaxy Note 9-es piacra dobásával.
A törhetetlen, pengeéles kontraszttal jellemzett OLED-kijelző mellett más újdonságokat is bele kell csomagolniuk a mobilba a dél-koreaiaknak, ha a topon akarnak maradni. Márpedig az új Note-ról eddig kiszivárgott hírekre alapozva a befektetők attól tartanak, hogy a készülék nem hoz igazi áttörést az Apple-lel vívott harcban. Ez újabb fiaskó lenne azután, hogy a Counterpoint Research piackutató szerint júliusban az iPhone 8-as elhódította az első helyet a Galaxy 9 Plustól a legnagyobb mennyiségben fogyó prémiumkategóriás készülékek versenyében.
Mindez és a kilátásokat illető félelmek is tükröződnek abban a félszázalékos esésben, amivel az árfolyam reagált a gyorsjelentés számaira. Pak Dzsunghun, a HDC Asset Management munkatársa sok biztatót nem tudott mondani a Reutersnek, szerinte mind hardver-, mind szoftverszinten olyannyira felzárkóztak a kínaiak, hogy lassan már csak a marketing és a márkanév jelenti a pluszérvet, ami miatt a vásárlók inkább a Samsung mellett teszik le a garast. A másik kérdés, hogy egyelőre nem látni azt sem, milyen valós fogyasztói igény fogalmazódik meg az újabb generációs mobilok tudásával szemben.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.