BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rekordmélyre zuhant az árfolyam

Az őszi főszezonban már újra nyereséget termelhet a Waberer’s. A befektetők sokkal jobban büntették a hazai céget, mint szektortársait.

A veszteséget hozó második negyedéves gyorsjelentés keddi közzététele után meredek zuhanásba kezdett a Waberer’s árfolyama, ami pénteken is folytatódott. Ekkor 1,1 százalékos mínusszal 2770 forintra esett a kurzus, de 2680 forinton, 4,3 százalékos mínusz mellett is kötöttek üzletet, ami abszolút mélypont a papír tavaly nyári tőzsdei bevezetése óta. A múlt hét utolsó négy napjában 16,1 százalékkal zuhant az árfolyam. A tavaly júliusi tőzsdei bevezetési ár 5100 forint volt.

A cég már július közepén figyelmeztetett: arra számítanak, hogy az éves profit kevesebb lesz az előző évinél. Az indoklás szerint a nyereségességet az európai fuvarozási piacon tapasztalható változások, így a régiós munkaerőpiaci nehézségek és a költségvezérelt áremelések miatti alacsonyabb kamionkihasználtság helyezi nyomás alá. Lajkó Ferenc, a cég vezérigazgatója szerint ezek a folyamatok nem Waberer’s-specifikusak, az ágazat valamennyi szereplőjét érintik.

A lejtmenet már márciusban elkezdődött, amikor a fő tulajdonos CEE Transport Holding B. V. el akart adni egy részvénycsomagot, de végül visszavonta az ajánlatát a szerinte alacsony ár miatt. Akkor még 4850 forintnál járt a kurzus. A befektetők a júliusi profitcsökkenési figyelmeztetésnek sem örültek. A Waberer’s szerint a problémák átmeneti jellegűek. A részben az üzemanyag drágulása miatti áremelést az azonnali piacon nem tudták kellőképpen érvényesíteni, de a hosszabb távon velük együttműködő partnerek elfogadták

– mondta a Világgazdaságnak Miró József, az Erste vezető elemzője.

Fotó: VG / Móricz-Sabján Simon

A Waberer’s ügyfeleinek fele tartós ügyfél, fele pedig az azonnali piacon rendel fuvart. „A Waberer’s ennek az aránynak a megváltoztatásán dolgozik, 60 százalékra akarják növelni a hosszabb távon leszerződött ügyfelek arányát. Az október–novem­beri szállítási főszezonban sokszor négyszeresre nő a fuvarozási igény, előfordulhat, hogy az azonnali piaci megrendelők nem találnak majd kamiont az árujuk eljuttatásához” – tette hozzá a szakértő. A fuvarcég például az autóiparban növelheti hosszabb távú szerződött partnereinek számát. Itt viszont a just-in-time termelés miatt sokkal nagyobb időbeli pontosságra van szükség. Előfordul, hogy egy kamion például előbb ér oda, így a holtidő növekszik, azaz a kamion kihasználtsága csökken.

A Waberer’s átlagos célárfolyama 6311 forint a Thomson Reuters adatbázisa szerint, ez 127,8 százalékos árfolyamralit vetít előre a következő egy évre, az ajánlás erős vétel. Az Erste célára felülvizsgálat alatt áll.

A befektetők sokkal jobban büntették a Waberer’st, mint a szektortársait, bár a közúti fuvarozás szereplői közül alig párat jegyeznek a börzéken. A brit Eddie Stobart például tavaly tavasszal, néhány hónappal a magyar cég előtt lépett a londoni parkett alternatív piacára. Igaz, ez a cég is 14,4 százalékos árfolyamveszteséget szenvedett el idén, de a Waberer’s már 41,1-et. Az elmúlt egy évet nézve még rosszabb a hazai cég helyzete, amely 44,4 százalékkal, míg az Eddie csak 15,7 százalékkal ér kevesebbet. A párizsi börzén jegyzett, közúti fuvarozásban érdekelt Bolloré kurzusa idén 10,2 százalékkal csökkent, az ID Logisticsé viszont 7,1 százalékkal emelkedett. A Magyarországon is logisztikai bázist üzemeltető Kuehne + Nagel kurzusa 8,8 százalékkal csökkent, míg az egyesült államokbeli, Európában is jelen lévő XPO Logisticsé 14,7 százalékos ralival vezeti a vizsgált cégek idei listáját.

Kitart a tervei mellett a cég

Veszteséges negyedévet zárt a Waberer’s, őszre azonban beérhet az éves áremelések hatása, jövőre pedig javulás várható a profit soron.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.