A Mol horvát leánycégétől, az INA-tól harmadszor is megvonta Horvátországban a környezetvédelmi és energetikai minisztérium a Sava területre vonatkozó kutatási engedélyét. Az INA még 2010 decemberében kapta koncesszióba a területet, amelyet a horvát kormány még 2011. júliusában visszavont, mert szerintük az olajcég nem kezdte meg az előkészítő munkálatokat. Az ügy azóta húzódik, a legfelső közigazgatási bíróság idén júniusi határozata szerint az előző, koncessziót megvonó döntés is jogtalan volt. A zágrábi gazdasági tárca ugyanis nem tudta bebizonyítani, hogy az INA nem teljesítette volna kötelezettségeit. A pénteki döntés a Száva-, a Dráva-, valamint az északnyugati mezőkre is vonatkozik.
Ez egy régóta folyó vita, amely jól szemlélteti, hogy a horvát állam és a Mol között nem közelednek az álláspontok. A Száva folyó környékén egyébként vélhetően találnának kőolajat, a sikeres fúrások után három-hét évvel napi néhány ezer hordónyi olajat lehetne onnan kitermelni
– mondta a Világgazdaságnak Pletser Tamás, az Erste olajipari elemzője.
Az INA miatti horvát–magyar vitában többször felmerült már a rijekai finomító felújításának szükségszerűsége, amelyhez szintén nem adott még engedélyt a horvát hatóság. Szakértők szerint amennyiben elmarad a késleltetett kokszoló 400-500 millió dolláros felépítése, az a finomító bezárásához is vezethet.
A sziszeki finomító veszteséges, ott egy logisztikai központot tervez az INA, de az átalakítás miatt nagy a helyi tiltakozás. Zágrábban nemrég felmerült az is, hogy Hernádi Zsoltot, a Mol elnök-vezérigazgatóját ki kellene adni Horvátországnak az Európai Unió Bírósága döntésének megfelelően. Elemzők szerint egy horvát–magyar egyezségben ezek mellett a horvátországi majdani esetleges LNG-tranzitdíjakat is érdemes lenne tisztázni. A horvát kormány célja, hogy visszavásárolja az INA-ban lévő 49,08 százalékos Mol-csomagot, és ezzel az irányítói jogokat is visszaszerezze. A horvát kormány áprilisban kijelölte azt a konzorciumot, amely befektetési tanácsokat ad a visszavásárlásban. Zágráb a Morgan Stanley-t, az Intesa Sanpaolo csoportot és annak helyi leánybankját, a Privredna Banka Zagrebet bízta meg a feladattal. Várakozások szerint a horvát kormány kora ősszel, így a közeljövőben kaphatja meg az első javaslatokat a konzorciumtól.
Az Erste elemzése szerint 2020 után lejtmenet várható a kelet-közép-európai finomítási piacon. Egyrészt néhány év múlva négy nagy olajfinomító kezd el működni a Szuezi-csatornától keletre, összesen több mint napi 1,7 millió hordós finomítói kapacitással, ami világviszonylatban helyezi majd nyomás alá a finomítói árréseket. Másrészt pont a rijekai INA-finomító kerül problémás helyzetbe az IMO 2020 szabályozás miatt. „Az új hajózási standard legfeljebb félszázalékos kéntartalmú üzemanyag használatát engedélyezi a partoktól távoli vizeken is. A rijekai termelés nagy része nem ilyen, így ha nem fejlesztenek, akkor a magas kéntartalmú fűtőolajat csak Ázsiában tudják majd eladni, ráadásul csak veszteséggel” – tette hozzá Pletser Tamás.
A világ kőolajfogyasztásának következő években várható növekedése nagyrészt Ázsiából indulhat. „A globális olajkereslet jövőre napi 1-1,5 millió hordóval bővülhet. Ebben a tekintetben egy világméretű recesszió a legnagyobb kockázat, de normál piaci körülmények között fennmaradhatnak a kedvező folyamatok” – húzta alá az elemző.
A világ kőolaj-kitermelése augusztusban elérte a napi százmillió hordós rekordot. A két fő kőolajtípus, a WTI és a Brent közötti árrés a jelenlegi több mint 9 dollárról le fog csökkenni a hurrikánszezon miatt. Elképzelhető, hogy az Egyesült Államokban a nagyobb hurrikánok által érintett területeken ideiglenesen le kell majd állítani a finomítókat és az olajtermelő kapacitásokat. Mindez drágább WTI olajat eredményezhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.