BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az MNB 125 millió forintra büntette az Allianz Biztosítót

Az MNB összesen 125 millió forint bírságot szabott ki az Allianz Hungária Biztosító Zrt.-re, egyebek közt a biztosító belső kontrollrendszerét, kiszervezési tevékenységét, közvetítői nyilvántartását, kgfb-állománykezelését, IT-biztonságát, illetve – több üzletágban – az ügyfélszerződései tartalmi elemeit érintő jogsértések miatt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében (korlátozott) átfogó vizsgálatot folytatott az Allianz Hungária Biztosító Zrt.-nél. A vizsgálat a 2014. december 3.-tól 2018. május 28-ig terjedő időszakot tekintette át. Bár a jegybank több jelentős hiányosságot is azonosított, ezek alapvetően nem érintik a biztosító megbízható működését.

Az MNB több hiányosságot is feltárt az Allianz Biztosító belső kontrollrendszerénél.

A biztosító belső ellenőrzési területe funkciójával össze nem egyeztethető tevékenységet is végzett,

illetve – a szervezeti hierarchia és a felelősségi körök nem megfelelő kijelölése miatt – sérült a kockázatkezelési és megfelelőségi (compliance) terület jogszabály által előírt függetlensége is.

A biztosító – téves jogértelmezése miatt – nem minősített kiszervezésnek egyes, általa végzett ilyen jellegű tevékenységeket. Emiatt azoknál nem alkalmazta a kiszervezésre vonatkozó (jegybanki bejelentésre, kötelező tartalmi elemekre stb.) és e működés biztosítékaiul szolgáló jogszabályi rendelkezéseket, s nem rendelkezett elkülönült kiszervezési nyilvántartással sem. Számos eljárási, adatnyilvántartással és rögzítéssel (regisztrációval) kapcsolatos hibát talált az MNB az Allianz Biztosító biztosításközvetítői nyilvántartásainál is.

A vizsgálat több hiányosságot állapított meg

  • a biztosító kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) állománykezelése kapcsán az ügyfelek felszólításához, értesítéséhez,
  • az ajánlatok elfogadásához,
  • a szünetelő szerződések kezeléséhez,
  • a díjmódosításhoz és a zöldkártya-előállításhoz kötődő gyakorlatában.
  • Jogsértőnek minősült az Allianz Biztosító csoportos hitelfedezeti életbiztosításai esetében az adatokkal, szerződésekkel, teljesítésekkel kapcsolatos kontrollfunkciók hiánya is. Az MNB megállapította azt is, hogy a biztosító nem rendelkezik szolgáltatási rendszerei helyreállítására vonatkozó, minden tekintetben megfelelő tervvel és mentési renddel informatikai (IT) működésének esetleges zavara esetére.

    Fotó: AFP

    Hiányosságokat azonosított a jegybank az Allianz Biztosító élet, csoportos hitelfedezeti, kgfb, casco és lakásbiztosítási szerződéseinek kötelező, illetve lehetséges tartalmi elemei körében.

    Ezzel a biztosító megnehezítette, hogy ügyfelei megismerhessék és szükség esetén érvényesíthessék szerződésből eredő jogaikat.

    Az MNB a vizsgálat során azt is feltárta, hogy a biztosító – egyes – meglévő biztosításainál az értékkövetés érvényesítése során nem nyújtott tájékoztatást az ügyfelei részére a biztosítási értékkövetésről szóló levelekben az azokat megillető jogokról, így különösképp a szerződés felmondásának lehetőségéről, továbbá hiányosságokat azonosított a kgfb szerződések kapcsán a károsultak felé fennálló kötelezettség teljesítésével.

    Az ügyfélpanaszok kapcsán az Allianz Biztosító egyes esetekben

    elmulasztotta a panaszok megfelelő módon történő kezelését,

    így az érintett fogyasztók a jogszabály által megszabott határidőben nem kaphatták kézhez a biztosító – az ügyfél valamennyi problémájára való indoklással ellátott – válaszát.

    A kgfb-re vonatkozó vizsgált kárrendezési ügyekben így a biztosító nem adott – a jogszabályi előírásoknak megfelelően a kárigényre vonatkozó dokumentumok beérkezését követő 15 napon belül, de azok beérkezésének hiányában is legkésőbb 3 hónapon belül – megindokolt kártérítési ajánlatot. Ehelyett az érintett ügyfelek a kártérítési javaslatként megjelölt biztosítói levelekben csak dokumentumok benyújtására vonatkozó felhívást vagy részletes indoklást nem tartalmazó felhívást kaphattak kézhez.

    A jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozatában összesen 75 millió forint felügyeleti és 50 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Allianz Biztosítóra, s kötelezte, illetve figyelmeztette a jogszabályoknak megfelelő működésre.

    A jegybank a bírságösszeget különösen a biztosító piaci súlyából fakadó piaci- és ügyfélkockázatok, a jogsértések súlyossága, illetve számossága alapján állapította meg. A biztosítónak 2019. január 31-ig kell írásban tájékoztatni az MNB-t a jogsértések megszüntetése érdekében tett intézkedéseiről.

    A jegybank emellett személyi felelősséget is megállapított egy, a biztosító belső kontrollrendszere működésével érintett ügynek – az MNB részére megtévesztő adatszolgáltatást is megvalósító – kezeléséhez kapcsolódóan.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.