Több mint duplájára emelkedett a kibocsátó oldali bankkártyás visszaélések száma az első negyedévben az egy évvel korábbihoz viszonyítva: január elejétől március végéig 14,76 ezer esetet regisztráltak, szemben a 2017 első három hónapjában mért, nagyjából 7,2 ezerrel – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzforgalmi adataiból. Az okozott kár értéke szintén sokat – 82 százalékkal – emelkedett az egy évvel korábbihoz képest, és megközelítette a 408 millió forintot. Az MNB az adatokhoz kapcsolódó közleményében felhívta a figyelmet, hogy a visszaélések továbbra is leginkább a kártya fizikai jelenlétét nem igénylő tranzakciókhoz kapcsolódnak – az esetek 84 százaléka ilyen –, míg az okozott kár csaknem 86 százaléka köthető ehhez a forgalomhoz.
A tranzakciók iránya szerint elsősorban a határon átnyúló forgalom érintett, a darabszámban 79, az okozott kár értékét nézve pedig 88 százalékos a nemzetközi forgalomhoz kapcsolódó visszaélések aránya.
A jegybanki számokat részletesebben vizsgálva valóban az internetes vásárlásokhoz – illetve a postai, telefonos megrendelésekhez – kapcsolódott a legtöbb káreset a kibocsátói oldalon: itt 12 318 tranzakció volt érintett az év első három hónapjában, a kárérték pedig megközelítette a 350 millió forintot, miközben egy évvel korábban még 5200 tranzakciót és 159 milliós kárértéket regisztráltak.
Számottevően emelkedett emellett az elveszett, ellopott kártyákkal okozott kár volumene is: a január és március közötti 19 milliós összeg 58,5 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál, a mintegy 1300 káreset pedig 70 százalékos emelkedést tükröz.
A hamisított kártyákkal történő visszaélések száma viszont bő 18 százalékkal csökkent 2017 első negyedévéhez viszonyítva – ezzel ezer alá csúszott –, a kárérték 51,6-ről 34,5 millió forintra mérséklődött. Ami az elfogadói oldalt illeti, ott szintén mind a visszaélési esetek száma (1562), mind az okozott kár összértéke (83 millió forint) emelkedett az előző év azonos időszakához képest:
előbbi csaknem 59, utóbbi pedig 67,9 százalékos növekedés.
Az MNB adatai szerint a csalások nyomán keletkező veszteségből még mindig viszonylag kis hányadot viselnek a kártyabirtokosok. Az első negyedéves statisztikák szerint a fizetésikártya-üzletágban keletkezett veszteség mindössze 8,6 százalékát kellett a kártyabirtokosoknak viselniük, 31 százalék az elfogadói, 60,4 százalék a kibocsátói oldalra hárult.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.