Rosszul sikerült a nyári főszezon a légi közlekedésben. A szokatlan hőség miatt az előző évekhez képest kevesebben repültek Észak-Európából a déli üdülőhelyekre.
Skandináviában heteken keresztül 30 fokos kánikula tombolt, emiatt sokan otthon vakációztak. A hagyományos légitársaságokkal és a charterezőkkel szemben azonban a fapadosok még így is megtöltötték a gépeiket, de engedniük kellett a jegyáraikból
– mondta a Világgazdaságnak Nagy András, az Erste elemzője.
„Az elmúlt hónapokban az olajjal párhuzamosan a kerozin is drágult, és a béreket is folyamatosan emelniük kellett a piaci szereplőknek. Így az alacsonyabb bevételekhez magasabb költségek társultak, ráadásul épp a főszezonban. A légitársaságok ilyenkor szokták megtermelni éves profitjuknak több mint a felét, sőt akár kétharmadát is. Mivel az olaj várhatóan tovább drágul, ezért 2019 késő tavaszáig, nyaráig nem várható fordulat a szektorban.”
Az elemző szerint a Ryanair profitfigyelmeztetése ezekkel a folyamatokkal is összefügg. Az ír cég a korábban várt 1,25-1,35 milliárd euró helyett csak 1,1-1,2 milliárd eurós profitra számít idei pénzügyi évében.
Az utasok bizalma részben megrendült a cégben, és a hétfőn kezdődött negyedév előzetes foglalásai is rosszabbul állnak a bázisidőszakhoz képest.
„A Ryanair nemrég engedélyezte a szakszervezetek működését, így a dolgozók hatékonyabban tudnak fellépni a magasabb bérekért és a jobb munkakörülményekért. Ez pedig többletköltségekkel jár. A cég karácsonyig akar megegyezni a szakszervezetekkel. Az árfolyamcsökkenéshez a charterjáratokat is üzemeltető Thomas Cook utazási iroda múlt heti profitfigyelmeztetése is hozzájárult” – fűzte hozzá Nagy András.
Múlt héten a legnagyobbat, 14 százalékot a Ryanair árfolyama esett, az EasyJeté 10, a Wizz Airé és a Norwegiané pedig 7-7 százalékkal karcsúsodott.
Nem minden szereplő állja a versenyt, a dániai központú, izlandi tulajdonú Primera Air tegnap csődöt jelentett. A társaság nemrég még Madridból, Frankfurtból és Berlinből tervezett járatokat a tengerentúlra.
A Wizz Air és a Ryanair egyébként már közölte szeptemberi utasforgalmi adatait is. A Wizz Air 3,17 millió utast szállított a múlt hónapban, ami éves alapon 17,5 százalékos növekedés, a kapacitáskihasználtság 1,2 százalékponttal 94,1 százalékra nőtt. A Ryanair utasszáma 6 százalékkal 12,6 millióra nőtt szeptemberben, a kihasználtság 97 százalékos volt. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség adatai szerint globálisan 85,3 százalékos az augusztusi átlagos kihasználtsági mutató, ez 18 éves rekordnak számít – írta az Airportal.hu.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.