A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) fő mutatója, a BUX 0,61 százalékot csökkent 2018-ban, azaz gyakorlatilag stagnált a 2017-et jellemző 23 százalékos raliját követően. Mindent egybevetve azonban nemzetközi viszonylatban még mindig jó helyen áll a BUX, amely a világ összes tőzsdéjének saját devizában számított versenyében a 17. helyezést csípte el.
A BUX index összetevői közül az OTP és a Mol, a Rába, az ÉMÁSZ, valamint a részvény-visszavásárlási programjának elindulásáról szóló hírre az utolsó napokban sokat erősödő PannErgy zárt pluszban tavaly. A PannErgy 13, míg az ÉMÁSZ 7,2 százalékos emelkedéssel zárta az évet. A közműcég részvényeihez a csaknem 6 százalékos osztalékhozam miatt sokan ragaszkodnak.
A nagyobb forgalmú részvények közül az OTP árfolyama 5,3 százalékkal emelkedett 2018-ban.
December elején 11 850 forinton új történelmi csúcsot állított fel a bankpapír.
„A sikeres akvizíciók – melyek közül az utolsót, a szerbiait közvetlenül karácsony előtt jelentették be – meghozták a befektetői érdeklődést. Korábban Bulgáriában és Albániában vett bankot az OTP, mindhárom szerzeménynél a régiós jelenlétét csökkentő francia Société Générale volt az eladó. Emellett a rendkívül kedvező makrogazdasági környezet nyomán növekvő hitelkihelyezések és a nem teljesítő hitelek csökkenése kapcsán feloldott céltartalékok is javítják az eredményességet. A nyomott kamatmarzsoknál is a fordulat jelei mutatkoznak a harmadik negyedévtől, így egymilliárd euró feletti rekordprofittal zárhat az OTP” – mondta a Világgazdaságnak Nagy András. Az Erste elemzője rámutatott, hogy osztalékkal együtt számolva 7 százalékot hozott az OTP azon befektetők számára, akik január elejétől tartották a papírt. Nagy emellett úgy véli, hogy a kamatmarzsok várható emelkedése és a küszöbönálló hazai monetáris szigorítások kedvezők lesznek az OTP számára. Emellett a megvásárolt bankok eredményei már az idén is javíthatják a számaikat. A szakember szerint mindezek hatására 2019-ben újabb történelmi csúcsot dönthet az OTP eredménye és árfolyama, annak ellenére is, hogy a piaci konszenzus enyhe profitcsökkenést vetít előre.
A Mol árfolyamának 2,4 százalékos emelkedése is látványos,
7 százalékos plusz a 2017-es eredmények után kifizetett, részvényenkénti 127,5 forintos osztalékkal együtt. „Az olajcégnél a finomítás és a kereskedelem teljesített jól. Bár a finomítói árrés rosszabb lett a 2017-esnél, a marzs elég jól alakult, amiben az év végi olajárcsökkenésnek is szerepe volt. A Mol is nyert a jó régiós makrokörnyezeten, sokat autóztak és tankoltak az emberek a térségben. Az általánosan kedvező környezetben pozitívak a cég kilátásai, s hordónként 60 dollárig kedvező az olajár is a társaság számára” – húzta alá Nagy András.
A Magyar Telekom 3,9 százalékkal csökkenő kurzusa az osztalékkal számolva már szerény, 2 százalékos pluszt mutat.
„A várhatóan növekvő verseny és a 700 megahertzes frekvencia költségei miatt 2018-ban csökkent az árfolyam, ám november közepén egy egyelőre alaptalannak bizonyult felvásárlási spekuláció miatt felpattant. Az idén sem fényesek a Telekom kilátásai, a részvényárfolyam emelkedéséhez egy vártnál alacsonyabb kiadással járó frekvenciatender vagy a fő riválisként tekintett Digi mobilszolgáltatásának esetlegesen még későbbre halasztott startja adhat muníciót” – mutatott rá az elemző.
A Richter árfolyamának 19,9 százalékos csökkenésén a részvényenkénti 72 forintos osztalék nem javított sokat.
„Nehéz éven van túl a gyógyszergyártó: az Esmya átmeneti felfüggesztésével egy nagy árrésű termék esett ki egy időre a kínálatából. Nagybefektetőinek részvényeladásai is hozzájárultak az árfolyam eróziójához. A gyengébb időszak vélhetően már véget ért a cégnél, és 2019 emelkedést hozhat a számára. Ezt támasztja alá, hogy szektortársaihoz képest fundamentálisan rendkívül alulértékelt a vállalat. A cariprazin hatóanyagú készítményüknél például pozitívum lehet, ha alkalmazását az Egyesült Államokban egy újabb betegségre, a bipoláris depresszióra is engedélyezik a hatóságok” – vélekedett az elemző.
A legrosszabbul teljesítő BUX-komponens a Waberer’s volt a maga 51,1 százalékos zuhanásával.
„A fuvarcég az üzemanyag drágulását nem tudta eredményesen és teljes egészében áthárítani megrendelőire, emellett a bérekre is többet kellett kiadnia, bár ez utóbbi kalkulálható költségnövelő tétel volt. Az üzemanyagköltségek részleges áthárításának is nagy ára volt: kamionjaik kihasználtsága mintegy 10 százalékkal esett. Ez, valamint az üzemanyagok drágulásának egy-hat hónapos csúszással való követése rombolta a jövedelmezőséget. A november–decemberi időszak viszont fordulatot hozhatott a karácsonyi fuvardömping miatt. Növelhette forgalmukat, hogy az esetleges rendezetlen Brexit miatt az Egyesült Királyság nagy mennyiségben halmozott fel készleteket, többek között gyógyszereket, ami szintén a megrendelések bővülését hozta a szektorban. A pontos adatok még nem ismertek, de javulnak a Waberer’s kilátásai, amit az ismét csökkenő olaj- és dízelár is támogat” – mutatott rá Nagy András.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.