Régóta pletykálnak a Commerzbank és a Deutsche Bank lehetséges összeolvadásáról. Az elmúlt időszakban azonban új fázisba lépett a folyamat azzal, hogy a bankok hivatalosan is megerősítették a tárgyalások tényét, ráadásul a Commerzbank vezérigazgatója gyors előzetes döntést ígért.
Mindkét bank évek óta jövedelmezőségi problémákkal küzd, sajáttőke-arányos jövedelmezőségük (ROE) alig 1-2 százalék, míg a nyugat-európai átlag 10 százalék körül volt 2018-ban. Mostanra eljutottak oda, hogy belátták: a bevételi oldalon érdemi javulás nem várható, a költségek lefaragására kell koncentrálniuk, hogy jövedelmezőségüket javítsák, és rendkívül magas költség-bevétel hányadosukat csökkentsék. A Commerzbank 80 százalékos költség-bevétel mutatója sem számít jónak, de a Deutsche Bank 93 százalékos mutatója egészen aggasztó, hiszen az európai élmezőny inkább 50-60 százalék között van.
Gyors költségcsökkentés a méretgazdaságosság további növelésén keresztül érhető el, amihez szükség van a bankok összeolvadására.
A két cég együttesen 140 ezer alkalmazottjából 10–30 ezret könnyen elbocsáthatnak, főként az adminisztráció területéről. Ezzel pedig legalább egymilliárd eurós költségmegtakarítás lenne elérhető.
Összehasonlításképpen: a két bank együttes profitja épphogy meghaladta tavaly ezt az összeget, vagyis a jelentős javulás lehetősége benne van az összeolvadásban, ami pozitívan hathatna az összevont bankcsoport értékére is. A legnagyobb kérdés, hogy a két vállalati kultúra mennyire egyeztethető össze, és a kiszivárgott hírek szerint jelenleg is a Deutsche Bank befektetési banki üzletágának átalakítása van a tárgyalások fókuszában. Maga a tranzakció technikailag sok formában megvalósulhat, valamilyen részvénycsere jellegű megoldás a legvalószínűbb.
Az árazás és az átváltási arányok meghatározása másik kérdés lesz, de a Commerzbank alkupozíciója jónak tűnik, főleg hogy 2019-re organikusan is kismértékű eredménynövekedésre számít a bank menedzsmentje.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.