BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az elektromos és önvezető autóké a jövő

A tavalyi zuhanások után az idén viszonylag jól teljesítenek az autóipari részvények, a piaci szegmentáció azonban javában zajlik.

A globális autóipar teljesítményét mutató First Trust Global Auto ETF az idén – a tavalyi 14 százalékos csökkenés után – 12 százalékkal emelkedett. A három nagy német autógyártó árfolyama is életre kelt az év első négy hónapjában, bár hosszabb távon még mindig erős mínuszban vannak a mutatók.

Az idei 27 százalékos ralival kiemelkedik a Daimler, amelynél a jó értékesítési adatokat és a szektorátlagnál magasabb profitmarzsot jutalmazták a befektetők. Európában a Peugeot-Citroen PSA és a Ferrari vezeti a mezőnyt. Az előbbinél a sikeres terjeszkedés kelthette fel a befektetők érdeklődését.

Az Egyesült Államokban a vártnál jobb negyedévet záró és a kínálatát sikeresen átalakító Ford idei 36 százalékos ralija számít kiemelkedőnek, de a legtöbbet, 42 százalékot a kínai Great Wall árfolyama emelkedett.

A tavalyi esések után a kínai részvények általában emelkedtek, a hegymenetből az autóipar is kiveszi a részét. Kínában annak ellenére vannak viszonylag jó helyzetben a nagy helyi gyártók, hogy az országban visszaestek az eladások. Az elektromos autókat gyártó BYD (Build Your Dream) az első negyedévben például meghétszerezte a nyereségét, miután a külföldi márkák és a kisebb helyi gyártók eladásai csökkennek.

Fotó: AFP

A Tesla kurzusa azonban nem talál magára, miután a Model 3-ra épülő Model Y nem váltotta ki a remélt érdeklődést, és az első negyedévben ismét veszteséges lett a gazdálkodás. Csütörtökön a nyitás előtti szakaszban azért emelkedett csaknem 5 százalékkal az árfolyam, mert a társaság bejelentette, hogy kétmilliárd dollár friss tőkét tervez bevonni.

A Volkswagen szintén csütörtökön közzétett első negyedéves gyorsjelentésében csökkenő eladásokról, ám növekvő bevételekről számolt be.

A működési eredmény visszaesett, a számokat egymilliárd eurós jogi céltartalékképzés is terhelte. A befektetők mégis 4 százalékos plusszal díjazták a beszámolót, miután a menedzsment megerősítette az idei árbevétel- és eredményterveit.

Az autóipari részvények volatili­tá­sa a botrányokon kívül a szektor átalakulásával van összefüggésben. Az autómegosztó szolgáltatások terjedésével a birtoklás egyre kevésbé lesz fontos. A praktikum és a használhatóság, valamint a bérléshez kínált szolgáltatás válik fontossá, ami a megtérülés szerkezetében is jelentős változásokkal jár, még ha az átalakulás nem is robbanásszerű.

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.