Az elmúlt évek részvénypiaci ralijával párhuzamosan gyorsult fel az amerikai S&P 500-ban szereplő vállalatok részvény-visszavásárlási trendje. Míg 2013 és 2017 között összesen 2,9 ezermilliárd dollár értékben történtek vételek, 2018-ban a történelem során először ezermilliárd dollár feletti volt a tranzakciók értéke.
Idén április végéig már 272 milliárd dollár értékű share buybacket jelentettek be, tehát új rekordra számíthatunk.
A különbség a korábbi évekhez képest az, hogy a kifulladó IT-szektortól átvették a stafétabotot az energia és az ipari termékek előállítói, megduplázva korábbi részvételüket.
A top 5 szektorból érkezik a vételek 82 százaléka, de nem feltétlenül a nagy visszavásárlók teljesítenek a legjobban. Kivétel az IT-szektor, ahol tavaly 369 milliárd dollár értékű volt a költés, és az S&P 500 szektorainak teljesítményét is vezette 22,5 százalékkal. Másrészt a pénzügyi szektor, amely a teljes elköltött összeg 20 százalékáért felelt, a harmadik legrosszabb teljesítményt mutatta az indexen belül.
Az is tanulságos, hogy nem kellett feltétlenül erre a célra költeni a pénzt a piaci árfolyam emelkedéséhez:
az ingatlanszektor részvényvisszavételei a teljes összeg 1 százalékát is alig érik el, mégis 19,5 százalékos teljesítményt nyújtottak tavaly.
Talán első hallásra nem teljesen érthető, hogy a Fortuna Advisors miért számolja ki évről évre a vállalatok hatékonysági mutatóit az elmúlt öt évre visszatekintve, az általa összeállított ROI indexet használva. Ez az indikátor azt mutatja meg, hogy egy adott vállalat részvényei hogyan teljesítettek a sajátrészvény-vásárlások után. A nyertes ebben a versenyben már a harmadik évben az Nvidia 70,4 százalékos ROI-mutatóval, miközben a medián tavaly alig haladta meg a 8 százalékos megtérülést. Az alacsony ROI azt jelenti, hogy a vállalatok a csúcson vásároltak a saját papírjaikból, tehát a Fortuna értelmezése szerint túl sokat fizettek.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.