A Naspers ütötte meg a főnyereményt a Tencent korai befektetőjeként. A fokvárosi székhelyű vállalat 31 százalékos résztulajdonosa a kínai internetes csoport új cégének az amszterdami piacon – írja a CNN.
A Prosusnak nevezett társaság piaci értéke legkevesebb 95 milliárd euró (mintegy 32 ezer milliárd forint), amikor szerdán bejegyzésre került, ezzel pedig Európa legnagyobb felhasználói szoftvervállalata és a régió második legnagyobb technológiai vállalata a német SAP után.
Az amszterdami tőzsdén csak a Shell és az Unilever előzi meg.
A Naspers nagyot dobott, amikor 32 millió dollárért vásárolta be magát a Tencentbe még 2001-ben. A befektetés értéke mára 130 milliárd dollár (majdnem 40 ezer milliárd forint).
Ezt a bravúrt csak a japán SoftBank volt képes túlszárnyalni, 20 millió dollárt fektetett be a Jack Ma nevével fémjelzett Alibabába, ami 132 milliárd dollár hasznot hozott.
A váratlan növekedés ugyanakkor fejfájást okozhat a Naspers számára. Jelenleg a johannesburgi tőzsdén a 40 legnagyobb vállalat együttes értékének 25 százalékát teszi ki az öt évvel ezelőtti 5 százalékhoz képest. Ez arra készteti a befektetőket, hogy eladják a Naspers részvényeit, hogy ne egyetlen részvényre támaszkodjanak. Így a vállalat 30-35 százalékos kedvezménnyel kénytelen kereskedni, állítja Jean Pierre Verster, a Protea Capital Management vezérigazgatója.
Épp ezért lehet hasznos Amszterdamba tenni át az új vállalatot. A Prosus bejegyzését követően a Nasper top negyvenes súlya 18-19 százalékra csökken, mondta Verster.
A Prosus emellett lehetőséget teremt az egyébként korlátozott alapoknak az európai tőzsdén jegyzett társaságokba történő befektetésre, így elérhetővé válhat az európai piac a kínai internetes szektor számára
– tette hozzá.
A Tencent, a BAT néven ismert kínai óriáshármas tagja a Baidu és az Alibaba mellett. A cég sajátja a WeChat üzenetküldő platform, számos pénzforgalmi alkalmazás és mobil játék mellett. A Naspers legalább 73 százalékos tulajdonrésszel bír a Prosusban, ami más technológiai eszközöket is birtokol, mint például az éttermi alkalmazások, a csomagküldő alkalmazás, a Delivery Hero, az online apróhirdetésekkel foglalkozó üzleti vállalkozás, az OLX Group és az orosz Mail.ru internetes társaság.
A Naspers becslései szerint a passzív befektetők Prosus-részvények iránti igénye akár 3 milliárd dollár is lehet, miután a részvényt a világ tőzsdéin bejegyezték. Az aktív európai piacon várható befektetések valószínűleg felülmúlják ezt.
– mondta a tőzsdei bevezetés előtt közzétett videójában a Naspers vezérigazgatója, Bob van Dijk.
Van némi kockázata az ügynek. Világossá kell tenni a befektetők számára, hogyan teljesítenek a Nasper egyéb részvényei, ezen múlhat keresettsége a piacon.
Még akkor is, ha a Tencentet kizárták, a vállalat 20 százalékos évi hozamot produkált, amivel jelentősen felülmúlja versenytársait
– mondta Ruan Stander, a fokvárosi székhelyű vagyonkezelő, az Allan Gray portfólió menedzsere. A cég a Naspers 2,2 százalékával rendelkezik.
A vállalat korábban jelentős nyereséggel értékesítette a részesedéseit az Flipkart indiai e-kereskedelmi társaságban és a lengyel székhelyű online piactéren az Allegro Group-ban.
Bob van Dijk szerint a hangsúly most a globálisan működő cégek gyarapodásán van, az online hirdetések, az élelmiszerszállítás és a pénzforgalmi területeken.
Az online hirdetési üzlet bejegyzése az OLX márka alatt lehet a következő lépés
– az Aviator Capital Markets piacelemzője, Charl Wolmarans szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.