BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A biztosítási adó fogta meg a kgfb-díjakat

A biztosítási adó kgfb-díjba történő beépülése után a biztosítók visszafogottabban emelték a díjaikat, mint amit a kárköltségek növekedése szükségessé tenne.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) piacán ez évtől jelentős változást okozott, hogy a korábban a nettó díjra képzett biztosítási adó januártól beépült a biztosítási díjba, amelynek összegét így 23 százalékos adótartalommal együtt számolják. Ennek következtében az átlagdíjak nagyot ugrottak, ezért sokan a kgfb-díjak drasztikus drágulásáról beszéltek, miközben a rendelkezésre álló adatok szerint az adó beépülése annak ellenére fogta vissza a biztosítók ceruzáját, hogy a kárrendezési költségek növekedése nagyobb emelkedést tenne szükségessé. (Ne feledjük, korábban az ügyfél a kgfb-díjat plusz 20 százalékos adóval fizette, vagyis a mostani díjakat ezzel a teljes költséggel lenne érdemes összevetni.)

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) statisztikái szerint az idei első fél évben a biztosítók 123,4 milliárd forintnyi díjbevételt realizáltak a kgfb-ken, ami 31,7 százalékkal múlja felül 2018 hasonló időszakának adatait. Ha azonban az adótartalmat leszámítjuk, 103,3 milliárdos bevételt kapunk, ami csak 7,7 százalékos bővülés. A bevételt azonban számottevően növelte, hogy a hatályos kgfb-szerződések június végi 5,508 milliós száma 4,1 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit, a biztosítók 220 ezer új szerződést kötöttek a fenti időszak alatt. Ha a gépjárműállomány bővülésével is számolunk, érdemes az egy szerződésre jutó átlagos díjbevételt figyelni, amely az első félévi adatok szerint adótartalom nélkül számítva évi 37 510 (azzal együtt 44 400) forintos értéket mutat, ami már csak 5,8 százalékos drágulás.

Fotó: Hajdú-Bihari Napló – Matey István

A Központi Statisztikai Hivatal jelentése szerint júliusban a gépjárműalkatrészek árai 5,4 százalékkal múlták felül az egy évvel korábbit, míg a kereskedelemben és az autójavításban dolgozók bruttó bére 11,1 százalékkal növekedett éves szinten. Ez a javítási költségeken annak ellenére erősen meglátszik, hogy a közúti balesetek száma az idei első hat hónapban 3,9 százalékkal, ezen belül a személyi sérüléses károk száma 3,6 százalékkal csökkent.

A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatják

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.