Az életágban a nyugdíjbiztosítások növekedése, ezen belül az unit linked biztosítások voltak a húzóerő.
A kockázati életbiztosítások is komolyan erősödtek.
Nem életágban a lakásbiztosításokra jótékonyan hatott a lakásépítési boom. A gazdaság fejlődése, a beruházások emelkedése szintén kihatott a biztosításkötésekre is – legyen szó a vállalat és a lakossági vagyon és gépjármű biztosítások tekintetében.
Az elmúlt évi adatokat ugyanakkor torzította, hogy a kgfb-szerződésekbe bekerült a 23 százalékos biztosítási adó – amely korábban külön tételként szerepelt. A kgfb-ből származó tavalyi díjbevétel 230 milliárd forint körül lehetett, amit az adó mellett a 16 százalékkal megnövekedett új gépjármű forgalombahelyezés is erősítette. A másik oldalon ugyanakkor az üzletágra kihatott a kárinfláció jelentős emelkedése – amit az alkatrész és munkaerő-költségek komoly emelkedése indokolt. Az idei évben az autópiaci lassulás hatásait a biztosítói oldalon remélhetően enyhíti a kormány családvédelmi intézkedései között szereplő nagycsaládosok autóvásárlási támogatása, ami a kgfb mellett a casco-piacra is jótékony hatást gyakorolhat.
Az idei év növekedés motorjairól szólva Erdős Mihály kiemelte az általános szakmai- és felelősségbiztosítások terjedését jelölte meg a vagyonbiztosítások növekedése mellett, míg a lakossági oldalon az utasbiztosítások bővülését várja a Mabisz alelnöke.
A lakásbiztosítások terén szintén számol a Mabisz a lakásépítési kedv csökkenésével, ugyanakkor a keresletre vélhetően élénkítően hat majd az MNB által életre hívott minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás miatt felélénkült érdeklődés.
Továbbra is komoly élénkülést vár a szövetség a nyugdíjbiztosításokról.
A továbbra is tervezett nyugdíjkötvényről igen kevés az információ – nem tudható, milyen adókedvezmény vonatkozik majd rájuk, milyen lesz a kamatprémium mértéke, mennyire térítek el a kamatokat a fiatal és idősebb esetében, s az sem tudható, hogy milyen szolgáltatásokat nyújt majd a termék, így nehéz annak a nyugdíjbiztosítási piacra gyakorolt hatását prognosztizálni. Annak bizonnyal komoly pozitív hatása lesz ugyanakkor Erdős Mihály szerint, hogy az új termék még jobban ráirányítja majd a figyelmet az öngondoskodásra.
A biztosítói garancialap esetleges létrehozásával kapcsolatban – a Pénzügyminisztérium tájékoztatása alapján – a Mabisz most azzal számol, hogy a szabályozás megvárja az uniós szabályozást.
Az idei évben a Mabisz 3-5 százalékos növekedéssel lenne elégedett
– hangsúlyozta az alelnök.
A Mabisz 2020-ra vonatkozó strtégiai céljai között a digitalizáció mellett a fiatal generáció megszólítása szerepel. A szövetség kiemelt feladatának tekinti a pénzügyi tudatosság fejlesztését. A digitalizáció terén a legjelentősebb eredménynek tekinti a Mabisz, hogy a tavaly elindult e-kárbejelentő a várt 50-80 ezer letöltés helyett 250 ezer letöltést sikerült elérni, az applikáción keresztül megvalósult 7000 kárbejelentés az jelenti, hogy a károk 5 százalékát már a megoldáson keresztül tették meg az ügyfelek – a IV. negyedévben mér minden 10. kárbejelentés már elektronikusan érkezett. Az újabb fejlesztések révén már casco-ra is el lehet indítani a javítást.
Kerékgyártó Csaba, a szövetség titkárságvezetője az ombudsman által a kgfb-díjszabással kapcsolatos vizsgálatával kapcsolatban elmondta, az Insurance Europe kimutatásai szerint a magyar kgfb díjak kiváló ár/érték aránnyal bírnak. A szakember emlékeztetett, az Európai Bizottság épp felülvizsgálja a kgfb-irányelvet, amely alapján kiderült, hogy a magyar kgfb-szabályozás más országokhoz képest is igen széles fedezeti kört biztosít az ügyfeleknek – mindezt úgy, hogy a magyar kgfb átlagdíja Románia és Litvániát tudta csak megelőzni az Európai Unióban. A Mabisz kimutatásai szerint jelenleg a személygépjárművek 35 százaléka bónusz 10-es szinten van. Kerékgyártó Csaba szerint a bónusz/malusz rendszerek ilyen környezetben nem igazán tudják visszaadni a kárveszélyt, hiszen egy kár esetén 2 egységet lehet csak visszaléptetni. Németországban és Ausztriában ezért már a '90-es években megszüntették a központi bónusz/malusz rendszert.
Magyarország is elindult ebbe az irányba, amikor a biztosítók elkezdték alkalmazni a díjkedvezményeket adnak a balesetmentes és pótdíjazzák a többszörös károkozó autósokat.
Ezeket ugyanakkor a biztosítók saját üzletpolitikai elveik alapján alkalmazzák, így a Mabisz szerint a károkozó ügyfelek számára adott a lehetőség arra, hogy elszerződjenek a pótdíjazó társaságoktól. Kerékgyártó Csaba hangsúlyozta, hogy korábban az Európai Bíróság a biztosítási irányelvvel ellentétesnek találta azt, hogy a bónusz/malusz rendszereknél a sávoknál fix díjindexet alkalmazzanak, így a díjak eltérítését nem lehet központilag szabályozni. Azzal kapcsolatban, hogy a kgfb díjak kapcsán a legkomolyabb bírálatot a haszongépjárművek és az autóbuszok kgfb-díjának emelkedése váltott ki, a Mabisz titkárságvezetője hangsúlyozta: az ilyen járművek esetében jellemző flottabiztosítások esetében a bónusz/malusz rendszer nem igazán alkalmazott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.