BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bátrabban ugranak fejest a hitelmedencébe a Z generáció tagjai

Míg az Y generáció tagjai remegő lábbal léptek be a felnőttkorba a recesszió idején, addig a Z generációsok egy olyan időszakban válnak felnőtté, amit a gazdasági fellendülés jellemez. A kedvezőbb körülményeknek köszönhetően – alacsony munkanélküliség, kedvező hitelpiac – a fiatalabb generáció tagjai bátrabban vesznek fel hiteleket, mint elődeik.

A Z generáció tagjai a nagy recesszió idején nőttek fel, de egy hosszú gazdasági felívelés korszakában válnak felnőtté. Ez pedig lehetővé teszi számukra, hogy jobb pénzügyi lehetőségek között alapozzák meg az életüket – írja a MarketWatch.

A TransUnion hitelintézet által megjelentetett tanulmányban a Z generációsok, vagyis az 1995 és 2010 között születettek hitelprofilját vizsgálták. Az eredmény azt mutatta, hogy

a felnőttkort elérő Z generációs amerikaiak 66 százalékának már aktív a hitelképessége, vagyis rendelkeznek olyan termékkel, amelyet kölcsönből fedeznek.

Az adósságvállalás, bármilyen formában is, nem feltétlenül jó dolog. Bizonyított tény, hogy

a Z generációsok könnyebben fizetik az adósságaikat, mint az Y generációs (1980 és 1995 között született) társaik

– áll a felmérésben. A tanulmány szerint a Z generációs amerikaiak több mint fele a hitelképességet illetően a prémiumkategóriába tartozik, szemben az Y generációsokkal, akiknél ez az arány 39 százalék volt, amikor felnőttkorba léptek.

Ha valaki fiatalkorban erős hitelképességgel rendelkezik, annak pozitív hatásai lehetnek a pénzügyi életében. A legnagyobb amerikai online hitelezésszolgáltató, a LendingTree kutatása azt mutatja, hogy a jobb hitelképességű emberek dollártízezreket takarítanak meg olyan kölcsönök kamatfizetésein, mint a jelzálogkölcsön vagy a hitelkártyák.

Fotó: AFP

A Z generációsok jobb hitelképessége főleg abban rejlik, hogy több a lehetőségük, és sokkal stabilabb a szabályozókörnyezet.

A recesszió idején a hitelpiac erősen zsugorodott, ezért nehéz volt hitelhez jutni, ez manapság, a gazdasági fellendülés korszakában sokkal könnyebben megy

– mondta Matt Komos, a TransUnion elnökhelyettese.

Ehhez még hozzájön, hogy a hitelezők is nagyobb hajlandóságot mutatnak a kölcsönök folyósítására. A kevésbé jó hitelképességgel bíró emberek is könnyebben jutnak kölcsönhöz, mint a recesszió idején.

A Z és az Y generáció között különbségek mutatkoznak abban a tekintetben is, hogy fiatal felnőttként mire vettek fel hitelt.

  • A hitelaktív Z generációs amerikaiak 41 százaléka rendelkezik hitelkártyával, míg az Y generációnál ez az arány 34 százalék volt fiatal felnőtt korukban.
  • Ami a személygépjármű-hiteleket illeti, itt is a Z-sek vezetnek 23 százalékkal, szemben az Y generációsok 16 százalékával.
  • A személyi hitelek tekintetében minimális különbség mutatkozik a két generáció között. A Z-sek 4, míg az Y generációsok 3 százaléka vett fel ilyen típusú kölcsönt.
  • A másik oldalon találjuk a diákhiteleket. Itt fordul a kocka. Az Y generációsok 44 százaléka kezdte hitellel a tanulmányait, míg a Z generációnál ez az arány 37 százalék.

    Matt Komos szerint ez a különbség a gazdasági környezetre vezethető vissza. Ugyanis a recesszió idején tapasztalható szeszélyes munkaerőpiaci környezet arra ösztökélte a fiatal Y generációsokat, hogy minél magasabb szintű oktatásban részesüljenek – mutatott rá Komos, aki szerint ez egy tipikus gondolkodásmód recesszió idején. A Z generációbeli fiatal felnőttek ebben a tekintetben is más korszakot élnek. Amikor a generáció tagjai betöltötték a 18. életévüket, a munkanélküliség ötvenéves mélyponton volt, ez pedig a középiskolai tanulmányokat követően többeket egyből a munkaerőpiac felé terelt.

    Ennek eredményeként kevesebben érzik úgy, hogy diákhitelt kell felvenniük a felsőoktatásban végzett tanulmányok fedezéséhez.

    A jó oktatásban, valamint a hitelpiacon szerzett tapasztalatokkal felvértezve a Z generáció fiataljai várhatóan sikeresebben néznek szembe egy újabb recesszióval, mint tették azt elődeik.

    A jobban felfegyverzett és jobban képzett emberek könnyebben átvészelhetnek egy vihart

    – fogalmazott Matt Komos.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.