Januárban ebben a rovatban amellett érveltem, hogy idén nem várható jelentős olajár-emelkedés, és azóta sem látható olyan fejlemény, amely álláspontom megváltoztatására késztetne. A stagnáló olajár azonban nem jelenti azt, hogy az olajcégek részvényeiben sincs fantázia.
A szektor már az év elején is nyomott árazáson forgott, azóta pedig egyrészt a koronavírus miatti félelmek, másrészt a gyengére sikerült negyedéves gyorsjelentési szezon következtében további jelentős esést szenvedett el.
Idén az amerikai olajszektort reprezentáló Dow Jones Oil & Gas Index 10 százalékot, míg európai társa, a Stoxx 600 Oil & Gas Index 5 százalékot esett, szemben az MSCI World Index csaknem 3 százalékos emelkedésével, amivel tovább nyílt az olló a globális részvénypiacok és az olajcégek értékeltsége között.
Kétségtelen, hogy az iparágat számos bizonytalanság sújtja mind rövid, mind hosszú távon. Az előttünk álló hónapokban a globális gazdasági lassulás miatti olajtúlkínálat, míg évtizedes időtávon a technológiai innováció – egyebek között az elektromos autók és a megújuló alapú energia térhódítása – veszélyezteti az olajipar jövedelmezőségét.
Több jel utal azonban arra, hogy a jelenlegi értékeltségi szinteken az említett veszélyek ellenére is vonzó befektetések lehetnek a szektor papírjai.
Elsőként az, hogy a nagy globális olajcégek 5–7 százalék közötti osztalékhozamon forognak. A pozicionáltság is kedvező, hiszen a befektetői kapituláció jelei látszanak.
A teljes energiaszektor súlya az S&P 500 indexben mostanra bőven 4 százalék alá esett, ami minden idők legalacsonyabb értéke, az Apple piaci kapitalizációja például önmagában is meghaladja a teljes amerikai energiaszektorét.
Az iparág hosszú évek nyakló nélküli költekezését követően végre komolyan veszi az előtte álló kihívásokat. A beruházási ráták jelentősen csökkennek, ami egyrészt várhatóan csökkenti a kitermelés növekedési dinamikáját, másrészt növeli a befektetőknek visszajuttatható szabad készpénzáramot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.