BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több mint egymillió autósnak kell lassan befizetnie a kötelezőt

Az idei szökőévben a 60 napos díjfizetési haladék február 29-én jár le. A befizetésnek mindenképpen a február 29-i, szombati zárásig kell teljesülnie.

Annak az 1,1 millió gépjármű-tulajdonosnak – köztük több mint 700 ezer személyautó üzembentartójának –, akinek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása (kgfb) továbbra is január elsejei évfordulós, az idei évben két nappal korábban, legkésőbb február 28-ig kell rendeznie esedékes díjrészletét – hívja fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) a Világgazdaságnak küldött közleményében. A szigorú határidő az összegnek a biztosítóhoz való beérkezésére vonatkozik.

Az idei szökőévben a 60 napos díjfizetési haladék nem március 1-jén, hanem február 29-én jár le.

Mivel azonban mindkét nap hétvégére esik, a befizetésnek mindenképpen a február 29-i, szombati zárásig kell teljesülnie.

„Az összeg biztos beérkezése érdekében figyelembe kell venni a befizetés választott módját is – hangsúlyozza Papp Lajos, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. – A csekken történő befizetést legkésőbb szerdáig végre kell hajtani, és ugyanez vonatkozik a bankkártyás fizetésre is, amelynek átfutási ideje szintén több nap is lehet. Jövő péntek délig a banki átutalás, azután már csak a biztosítónál történő személyes befizetés a megfelelő opció. Ez utóbbi esetben probléma lehet a pénteki rövidített nyitva tartás, ráadásul ma már nem minden ügyfélszolgálati irodában működik pénztár.”

Fotó: Marijan Murat/dpa/AFP

A díjat késedelmesen fizető ügyfelek

nem hivatkozhatnak arra, hogy a díjfizetésről nem kaptak értesítést: a szabályozás értelmében ennek számon tartása egyértelműen az ő felelősségük.

A tavalyi év végével az érintettek közül 141 836 gépjármű szerződése szűnt meg különböző okok miatt. A társaságok ezen belül – az értékesített gépjárművekkel együtt – csupán hatvannégyezer magánszemély által üzembentartott személyautó szerződését törölték év végével. (Tavalyelőtt hatvannyolcezren voltak).

Az év végén biztosítót váltók autóinak jellemzően

öregebb az életkora, valamint magasabb a bónusz fokozata (mintegy háromnegyedük B10 besorolású), mint az éves átlag.

Kgfb-díjuk ezért jóval alatta marad a teljes gépjármű állományénak, így a biztosítói ajánlatok közötti különbségek is kisebbek, mint más időszakokban. Mivel pedig az új ügyfeleknek ugyanolyan kedvezmények járnak, mint a régebbieknek, így ezeknek is kisebb a szerepük a versenyben.

A fedezetlenségi díj felszámítását 2010. január 1-je óta törvény írja elő, annak kiszámítása napi díjszámítással történik, amely személygépkocsik esetében, 2020-ban – a gépjárművek teljesítményétől függően – 510-1140 forint naponta.

Nagyobb tehergépjárművek, vontatók esetében pedig a napi több ezer forintot is elérheti. Érdemes még tudni, hogy

ha a kgfb-szerződés díjnemfizetés miatt szűnik meg, azt kizárólag a korábbi biztosítónál lehet újrakötni ugyanazon biztosítási időszakra.

A MABISZ figyelmeztet arra is: az, hogy

egy jármű hosszabb ideig nincs használatban, még nem mentesít a törvény szerinti biztosítási kötelezettség alól.

Aki hosszabb ideig nem használja járművét, annak érdemes a közlekedési hatóságnál ideiglenesen kivonatni a járművet a forgalomból, ugyanis csak ez esetben nem kell biztosítás díjat fizetnie az adott időszakra!

A késői fizetés következményei

A jogszabály egyértelmű rendelkezése alapján a biztosítónak befizetés híján a határidőt követő napon az adott szerződést törölnie kell. A késedelmes autósnak pedig számos szankcióval kell számolnia:

  • a díjjal nem fedezett időtartamra – ebben az esetben több mint két hónapra – fedezetlenségi díjat kell fizetnie, amelynek mértéke idén személyautóknál – teljesítménytől függően – naponta 510-1140 forint, teherautóknál pedig elérheti a napi 3940 forintot.
  • ugyanannál a biztosítónál kell újra megkötnie a szerződést az adott időszakra,
  • a türelmi időre járó díjat is le kell rónia,
  • a biztosítás összegét pedig a teljes éves időszakra kell azonnal befizetnie.
  • Ha pedig az autós a fedezetlenség időszakában okoz kárt, nem számíthat a biztosító térítésére. Ilyen helyzetben

    egy személyi sérülés esetén akár több tízmillió forint is lehet az a kártérítés,

    amit a vétkes fél – anyagi helyzetétől függően – akár egész élete során kénytelen törleszteni.

    A fedezetigazolás meglétével, a zöldkártya rendszerrel foglalkozó illetékes nemzetközi szervezet, a Council of Bureaux (CoB) 2018-as összehasonlító adatai szerint egyébként az akkori mintegy 5,26 milliós magyar gépjárműállományból több mint nyolcvannégyezer nem rendelkezett biztosítással (1,6%).

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.