A sörértékesítésben globálisan is piacvezető holland Heineken részvényei azonnal 5 százalékot vesztettek az értékükből tegnap, amint kiderült, hogy a cég árbevétele éves összevetésben 16,4 százalékkal, üzemi eredménye 52,5, nettó nyeresége pedig 75,8 százalékkal zuhant az év első hat hónapja során. Az értékesítés volumencsökkenése ugyan csupán 13,4 százalék – ezen belül a söré 11,5 százalék – volt, ám az eredményszámokat az is rontotta, hogy éppen a legjövedelmezőbb éttermi és egyéb vendéglátóipari eladások zsugorodtak a leginkább.
A cég emiatt egy hektoliter sört átlagosan 3,6 százalékkal olcsóbban tudott eladni, mint egy évvel korábban. A mélypont egyébként áprilisban volt, azóta – a járvány miatt bevezetett korlátozó intézkedések enyhítésével párhuzamosan – fokozatosan bővült a forgalom. A Credit Suisse elemzői szerint bevételi soron a vártnál kissé jobban, üzemieredmény-ágon azonban némileg az alatt teljesített a Heineken. A nagy rivális Carlsberg a múlt héten az előrejelzéseknél kedvezőbb üzemi eredménnyel rukkolt elő, amit a kínai piac visszapattanásának tulajdonítottak.
A Heineken sarokszámai már a második negyedéves európai gyorsjelentési szezon kezdetén jól jelzik a várható bevétel- és profitcsökkenés mértékét. A kontinens legszélesebb merítésű indexét, a STOXX 600-at alkotó társaságok átlagos árbevétele a Refinitiv részvénypiaci elemzői szerint ugyanis várhatóan 17,6 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához mérten, míg átlagos nettó nyereségük 56,2 százalékkal.
Az egyetlen profitnövekedést felmutató gazdasági részterület – a Refinitiv számításai szerint – az egészségügy volt (2 százalék), és még a bevételeit közel 13 százalékkal növelő technológiai szektor nyeresége is 18 százalékkal karcsúbb lett. Hasonlóképpen a közüzemi vállalatok bevétele is nőtt 17 százalékkal, de mégis ötödével esik a profitjuk. A lista végén az energiavállalatok mellett, amelyek forgalma több mint 39 százalékkal, nyeresége pedig 128 százalékkal zuhant, a nem alapvető fogyasztási cikkeket – például autókat, lakberendezési tárgyakat – gyártó cégek (bevétel: mínusz 34 százalék, profit: mínusz 133 százalék) és az iparvállalatok (mínusz 26 százalék, mínusz 94 százalék) helyezkednek el.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.