BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megugrott a javítási számlák végösszege

A káresemények száma és az egy esetre jutó kárfelhasználás is emelkedett tavaly a kötelező felelősségbiztosításoknál, miközben látványosan nőtt a szerződéssel rendelkező járművek száma is. Az üzletágon elért nyereségüket emelni tudták 2019-ben a biztosítók.

Több mint 14 százalékkal emelkedett tavaly a tárgyévi károkra fordított bruttó kárkifizetés a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál (kgfb), és megközelítette a 49,5 milliárd forintot – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által közzétett adatokból. A jegybank statisztikái szerint a kárfelhasználás teljes értéke is csaknem 7 százalékkal emelkedett 2019-ben, és elérte a 94,2 milliárdos szintet.

A kárfelhasználás növekedéséhez hozzájárult, hogy a 2018-ban regisztrált, kisebb mértékű csökkenés után tavaly ismét emelkedett a regisztrált káresemények száma, és 3,5 százalékos növekedés után meghaladta a 163,5 ezret. Az egy kárra jutó kárfelhasználás is érezhető mértékben, 3,2 százalékkal emelkedett tavaly, és megközelítette az 576 ezer forintot. Az átlagos összeg növekedésében szerepe lehetett a javítási költségek – köztük az óradíjak – emelkedésének és az alkatrészek drágulásának is.

Az óradíjak emelkedése és az alkatrészek drágulása is nyomot hagyott
Fotó: Shutterstock

A személyautóknál egyébként az átlagnál valamivel kisebb, 523,5 ezer forint volt az egy esetre jutó kárfelhasználás, viszont a motorkerékpároknál már 647,6 ezer, a vontatóknál pedig 1,51 millió forintos átlagos értéket mutat a statisztika.

A káresemények számának emelkedése persze részben érthető, hiszen az MNB nyilvántartása szerint az elmúlt években folyamatosan és viszonylag gyorsan nőtt a kötelező biztosítási szerződéssel rendelkező járművek mennyisége is. A jegybank által kimutatott átlag a múlt évben már megközelítette az 5,5 milliót, ami 4,5 százalékos növekedés az egy évvel korábbi mennyiséghez viszonyítva. Az állomány legnagyobb részét a személyautók teszik ki, amelyeknél 5,4 százalékkal, 3,8 millió közelébe emelkedett a nyilvántartott átlagos darabszám egy év alatt. A következő legnagyobb kategória a teherautóké, ahol 4,1 százalékkal, 515,8 ezerre nőtt tavaly a biztosítással rendelkező járművek száma. Jellemzően a többi kategóriában is emelkedett a kgfb-szerződéssel futó járművek mennyisége: ez alól a segédmotor-kerékpárok a kivételek, amelyeknél 2,4 százalékkal, 298,3 ezresre zsugorodott a flotta egy év alatt.

A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.