Szemmel láthatóan jól időzített Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke, amikor véleménycikkében meghirdette az Új otthon programot, hiszen Novák Katalin családokért felelős tárca nélküli miniszterjelölt a bizottsági meghallgatásán arról beszélt, hogy „minden idők legnagyobb otthonteremtési programjára” készül októberi hivatalba lépésekor.
A jegybankelnök szerint az MNB programja csak akkor indítható el, ha kormánydöntés születik a lakáspolitikai fordulatról, hiszen ahhoz kell, de nem elegendő a forrásoldal megerősítése.
Matolcsy György javaslata szerint az MNB közvetlenül 10 millió forintos, tízéves futamidejű hitelt kínálna a lakosságnak, ám ezt csak új zöldlakások építésére és vásárlására lehetne igénybe venni.
Az ingatlanfejlesztők külön forrásokra számíthatnának.
A nagyobb mértékű hitelkeretek a mai-nál lényegesen nagyobb lakások megépítését teszik lehetővé mind vevői, mind fejlesztői oldalon – érvel a jegybankelnök.
Az MNB által biztosított forrást fele-fele alapon ki kellene-lehetne egészíteni saját, családi, baráti és egyéb, banki forrásokkal és a kormányzati támogatásokkal.
A hitelbírálatnál az állami támogatásokat, a megtakarításokat és az egyéb pénzügyi forrásokat beszámítanák.
Piaci vélemények szerint az újabb programmal ismét csak az új fejlesztéseket támogatnák, márpedig a lakásállomány megújításának csak az egyik útja lehet az új lakások építése, a meglévő lakások felújításának legalább ilyen fontosnak kellene lennie.
Ez a terület eddig mérsékelt támogatást kapott, a Matolcsy György által az önerőnél említett CSOK esetében is maximum 2,75 millió forintnyi támogatás jár a használt lakás vásárlásához, bővítéséhez – míg új lakásnál 10 milliós a plafon.
Ha az MNB direkt finanszírozná az újlakás-vásárlást, akkor a kereskedelmi bankoknak leginkább a használt lakások finanszírozása maradna, ami lényegesen kisebb üzleti lehetőség.
A jegybankelnök szerint nem kerülnék meg teljesen a pénzintézeteket,
ám elképzelései szerint a kereskedelmi bankok csak a hitel-előminősítést végeznék
– azt is szigorú szabályok és vélhetően moderált költségek mellett.
A Világgazdaságnak nyilatkozó szakemberek szerint elhamarkodott lenne félreverni a harangot azzal, hogy a jegybankelnöki javaslat visszalépést jelentene az egyszintű bankrendszer felé, ám kétségtelen, hogy furcsa, hiszen eddig nem érte komoly kritika a hazai bankrendszert abból a szempontból, hogy nem látja el a feladatát, és nem biztosít kellő forrást a finanszírozáshoz.
A folyósított új lakáshitelek 90 százalékát ma már ráadásul a minősített fogyasztóbarát lakáshitel jegybanki feltételei mellett, moderált kamatozással, hosszan fix futamidővel helyezik ki.
A nullaszázalékos hitel természetesen még vonzóbb lehet, ám biztosítási szakemberek szerint a jegybankelnök azon javaslata, amely szerint az MNB kölcsönét jelzálogbejegyzés nélkül – s vélhetően a közjegyzői okiratot mellőzve – úgy lehetne igénybe venni, hogy a visszafizetést biztosítás garantálja, összességében drágább megoldást szülhet.
A biztosítók ma is kínálnak hitelfedezeti és úgynevezett top-up biztosításokat, ám ezek csak a tervezhető és kellően igazolható kockázatokra terjednek ki.
Jellemzően ilyen a biztosított halála, rokkantsága, illetve munkanélkülivé válása.
Annak a kockázatát, hogy az ügyfél nem akar fizetni, a biztosítók nem tudják kezelni. Az erre vállalt kockázat ára lényegesen magasabb lehet, mint amennyibe a jelzálogbejegyzés kerül.
Szóba jöhet persze olyan megoldás is, amilyet például a diákhitelnél látunk – amikor a NAV hajtja be a tartozást adók módjára –, ám ebben a helyzetben sem várható el egy biztosítótól, hogy az ilyen kétes kintlévőségek akár több évig elhúzódó beszedésére várjon.
Az MNB közvetlenül a lakosságnak 10 milliárd forintos hitelt kínálna tízéves futamidőre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.