A koronavírus járvány a biztosítók életére is komoly hatással van – mondta Pandurics Anett, a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) elnöke. A GDP 6-7 százalékos csökkenése kis késéssel megjelenik majd a biztosítók díjbevételében.
A II. negyedévben már érezhető volt a lassulás, a III. negyedévben ez még komolyabban jelenhet meg, de Pandurics Anett szerint leginkább a jövő évi számoknál látszik majd a hatás.
A Mabisz elnöke arra is felhívta a figyelmet,
hogy a kgfb területen a díjbevétel még torzul, hiszen a díjba bebiztosítási adónak még van begyűrűző hatása
–az év közben váltók csak az idei év során tapasztalhatták meg, hogy az addig külön tételnek számító biztosítási adó beépült a díjbevételbe.
Pandurics Anett szerint az életbiztosítási terület egész jól reagált a pandémiára, több társaság is tud ma már online életbiztosítást kínálni. A nyugdíjbiztosítások dinamikusan növekednek, számuk 360 ezer felett volt június végén, mostanra pedig elérhettük a 400 ezer szerződést.
Persze, ezzel még messze le vagyunk maradva Nyugat-Európától,
ahol 20 százalékhoz körüli az életbiztosítási penetráció, mi pedig 6 százalékon tartunk.
Miután a turizmus szünetel, lényegében az utasbiztosítás is megállt. A II. negyedévi adatok még 45 százalékos díjbevétel-csökkenést mutattak, ez a szeptember végi adatok szerint, 70 százalékra emelkedhetett a Mabisz elnöke szerint.
A Világgazdaság kérdésére Pandurics Anett azt mondta, bár a belföldi utasbiztosításban bőven kétszámjegyű volt a növekedés, de mivel az átlagdíja jóval alacsonyabb, mint a klasszikus utasbiztosításnak, csak szépségtapasz lehet az innen származó díjbevétel-pótlás.
A lakásbiztosítási területen az idei évben jelentős lesz a kárnövekedés
– vélekedett a nyári adatok alapján a Mabisz elnöke. Szerinte a megszokott viharkárok mellett, kissé átalakult a károk köre – köszönhetően a home office-nak is. Aligha véletlen, hogy a megváltozott kockázatokat a biztosítók egy része speciális home office biztosítással igyekszik lefedni.
A Mabisz kgfb-piacon egyértelműen látszott a zárás és az autók leállítrása – a II. negyedévben 12 százalékkal csökkent a kárráfordítás, ám a III. negyedévében a kárgyakoriság a válság előtti szintre ért vissza., miután azok is elővették az autóikat, akik korábban nem jártak minden nap a gépjárművükkel.
A mostani „kampányban” 14 biztosítóból 11 hirdetett új tarifát, a díjak rendkívül komplexek, lényegében csak az összehasonlító portálok és a díjnavigátor tudnak segíteni a váltásban.
A biztosítók elég komolyan szegmentálnak továbbra is
– jelezte a Mabisz elnöke.
Pandurics Anett szerint a biztosítási szakma abban egyetért az MNB-vel, hogyy a társaságok a biztosítási törvénynek megfelelően statisztikai alapon tarifáljanak, s szűnjön meg a kiárazás.
Abban is partnerei voltak az MNB-nek, hogy elkészüljön az a jegybanki kárstatisztika, amely segíthet a statisztikai alapú tarifálásban, ám azt látni kell, hogy ez egy tanulási folyamat, az MNB kárstatisztikáinak vannak gyerekbetegségei – korábban a Világgazdaság is írt róla, hogy a haszongépjárművek esetében nem ad megfelelő alapot a kárgyakoriság elbírálására pl. a Budapest-vidék felosztás.
Pandurics Anett hangsúlyozta:
az MNB nem titltotta be a károkozói pótdíjakat, csak azok túlzó méretű használatát fogja esetleg számonkérni a biztosítóktól.
A szakember szerint az új feltételekhez való idomulás már látszik a biztosítói tarifákon, ám komolyabb változásra csak később lehet számítani, hiszen az MNB elvárása és a témával kapcsolatos ombudsmani állásfoglalás akkor érkezett, amikor a biztosítók már jórészt túl voltak a kampány-díjak számításán.
Pillók Péter, a Századvég kutatója szerint a Biztosítási Bizalmi Index (BIBIX) azt mutatja, hogy a biztosítókkal szembeni bizalom a vírus idején is növekedik: értéke a tavalyi 51,9 ponthoz képest 55,8 pontra emelkedett – igaz, harmadik éve a bankok alatti értéket mutat.
A kgfb elégedettségi indexben ugyanakkor kismértékű törés látható: a 2019-es 83,3 pontról 80,3 pontra csökkent az érték. Az esés egyértelműen a káreseményekkel kapcsolatos negatív tapasztalatoknak tudható be, kismértékben az eljárásokkal kapcsolatos elégedettségi index értéke is visszaesett.
Az ügyfelek 57,4 százalékának pozitív véleménye volt a biztosítók járvány alatti tevékenységéről. A pandémiás időszakban a megkérdezettek 9 százalékának volt dolga a biztosítójával, 75 százalékuk elégedett volt a biztosítók eljárásával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.